Känns som jag är två olika personer
Hej, jag tror att jag är en psykopat. Jag känner ingen empati för människor eller djur när dem dör eller skadar sig och planerar ofta mord på folk. Men när jag är med mina vänner så känner jag mig mer normal. Jag är också kär i en person så jag vet att jag har några känslor. När jag är med mina vänner är jag alltså som en vanlig människa med känslor men när jag är ensam eller med några andra så känner jag oftast knappt någonting och tänker på hur jag till exempel skulle mörda dem för att inte bli upptäckt. Ibland när jag är ensam så blir jag dock ledsen för att jag inte kan passa in. Jag har inte riktigt några planer för framtiden och tänker oftast i nuet. Jag har också varit i slagsmål flera antal gånger. Ibland känns det som att jag är två helt olika personer, en helt normal tjej som umgås med hennes vänner eller en loner som planerar att mörda folk och tycker om att tända eld på saker.
Finns det olika sorters psykopater och i sådana fall någon sort som passar in bra på mig? Och om det inte finns flera, tror ni att jag är en psykopat?
:I

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Jag förstår att du undrar över dig själv när du beskriver dig själv som två väldigt olika personer eller att du har två väldigt olika sidor. Du tänker och känner olika utifrån om du är med dina vänner eller inte. Vi varken kan eller får ge några diagnoser här för vi vet alldeles för lite om dig för att kunna göra det. Men jag tänker att det vore bra för dig att söka hjälp och prata om det som oroar dig vare sig du skulle vara psykopat eller inte. För du har olika sidor och det vore väl bra för dig att kunna känna dig som en mer hel person och inte så väldigt olika om du är med vänner eller ej.
Om du skulle söka hjälp så tror jag du kommer få en del frågor om hur du hanterar din ilska. Blir det olika om du blir arg på en vän eller någon som inte är vän? Om du blir riktigt arg på någon är det då dina planer att mörda någon dyker upp? Du skriver att du slagits flera gånger vilket kanske tyder på att du har svårt att tygla din ilska? Vad händer om du är arg men undviker att slåss. Vad händer med din ilska?
En annan fråga som är viktig att prata om är hur mycket av detta som är dina tankar och i vilken grad du kan tänka dig att göra något. Skulle du kunna plåga djur eller tända på någonstans? Om det är så  - desto större anledning för dig att söka hjälp så att du inte gör något dumt eller farligt både för andra och dig själv.
Du skriver också att du ibland känner dig ledsen och inte riktigt känner att du passar in och inte har så mycket tankar om framtiden. Du skriver att du kan känna dig som en "loner". Jag tror du kan göra mycket åt din situation genom att prata om den och få hjälp att hantera din ilska i alla dess former och andra känslor du får eller har mot andra som inte är dina vänner.
Ja, det här tror jag det vore bra att du kunde prata om och få hjälp att hantera. Kanske skulle det hjälpa dig att bli lite mer av en (1)person? Kanske är det enklast att börja prata om detta med din skolkurator eller att du tar kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. Om du kan berätta om din oro för dina föräldrar så kan du få deras stöd att ta kontakt med en vårdcentral eller BUP.