Känner mig nedstämd och tom
Hej Bup!
Jag är 13 år och går alltså sjuan. Ända sedan skolstarten har jag känt mig nedstämd och tom. Jag har även skärt mig vid några tillfällen och planerat självmord. Jag har gått till skolkuratorn men då hon sa att hon skulle boka tid med mina föräldrar, sa jag att jag redan pratat med dem (dem vet INGET) och sedan fick jag inga fler inbokade möten hos henne. Det har dock blivit värre på senaste. Jag har börjat dra mig tillbaka, pratar inte med folk, lyssnar inte på lektionerna, bryr mig inte om något. Jag hatar liksom allt och alla och ser allt dåligt runt omkring mig och ingenting bra. Konstig nog är det snö utomhus just nu och av någon anledning får det mig att tänka på döden. Vad händer om jag dör? Kommer någon ens bry sig? Osv.
Jag tänker alldeles för mycket. Jag kan verkligen inte koncentrera mig på något. Varken i skolan, när jag ska sova eller när jag äter. Med äter menar jag egentligen att jag ofta skippar tex lunchen eftersom jag inte ser någon mening med det.
Jag ser ingen mening med någonting. Ärligt talat så hade jag inte brytt mig om jag dött. Liksom jag skulle kunna gå över en gata, bli påkörd, utan att jag bryr mig. Jag har helt enkelt tappat ALL livslust.
Jag vet verkligen inte hur jag ska förklara för mina föräldrar. Dem ser liksom mig som den glada dottern med bra betyg i skolan och en massa vänner, hjälp!
Jag vill veta vad som är felet med mig. För i skolan kan jag få kommentarer som ”deprimerad jävla råtta”, ”du ör ju deprimerande” osv så jag börjar nästan undra själv. Är jag deprimerad eller vad är felet på mig?
xx Anonym

BUP svarar:
Hej
Du skriver att du är osäker på hur du ska berätta och förklara för dina föräldrar hur du mår. Att allt känns meningslöst just nu. Det måste kännas jätte jobbigt för dig. Det viktigaste är att du inte går helt ensam och bär på dessa tunga känslor utan att du får dela dom med dina föräldrar eller någon annan vuxen.
Vad jag förstår hade du träffat din skolkurator och hon ville boka in en tid med dina föräldrar som sedan inte blev av. Jag tycker att det är en bra idé. Om det är möjligt så ta en ny kontakt och berätta för skolkuratorn att du tycker att allt blivit värre sedan ni träffades förra gången. Att du har svårt att prata med dina föräldrar om detta.
Det kan vara bra att få stöd av någon annan utanför familjen som är utbildad. Att du och kuratorn och dina föräldrar sätter sig ner och pratar. Hon kan hjälpa dig att förmedla detta viktiga budskap.
Det är super viktigt att dina föräldrar får veta att den glada dottern med bra betyg finns där men också en ledsen tjej. Att du får det stöd, den peppning och uppmuntran du är värd. Att dom ser att du kämpar på. Att du får sällskap och inte drar dig undan allt för mycket.
Du frågar vad som är felet med dig. Jag tänker att det inte är något fel på dig alls. Det är inte ovanligt att känna som du känner. Normalt men jobbigt om det kan vara någon tröst för dig.
Frågan du också ställer är om du är deprimerad. På din beskrivning att du känner dig nedstämd och tom. Har tappat all livslust och känner att allt är meningslöst kan det mycket väl vara så att du är deprimerad. Om det är viktigt för dig att veta detta går det att ta reda på men det första steget är att dina föräldrar behöver få veta hur du mår. Att ni tillsammans pratar om vad du behöver för att börja må bättre.
Du skriver att du börjat dra sig undan på sitt rum och pratar inte lika mycket som tidigare. Kanske inte träffar dina vänner lika ofta. Jag kan verkligen förstå att det kan känns skönt att bara vara ensam på sitt rum men det är ingen bra lösning på problemet.
Hur kan du få tillbaka glädjen i ditt liv. Finns det något som du gillar att göra som du blir glad av eller i alla fall känns ok. Gör mer av detta. Motion är bra och att vara ute i den friska luften.
Avslutningsvis vill jag skriva till dig att jag blev ledsen och väldigt upprörd av att läsa att du får sådana elaka kommentarer i skolan. Har du berättat för din mentor eller skolkurator att du får höra detta av andra elever. Mobbingen måste få ett slut.
Tack för ditt brev och lycka till