Jag har börjat höra röster.
Hej, jag är 14 år och jag har bröjat höra röster i mitt huvud. Ibland känner jag igen rösterna och ibland vet jag inte vems röst det är. Det är inte röster som säger till mig vad jag ska göra eller säga utan det är mer så att de pratar om mig med varandra. De pratar inte hela tiden utan mest när jag försöker koncentrera mig eller när jag ska sova.
Amani.

BUP svarar:
Hej
Du skriver att du börjat höra röster. Frågan är hur stort problem det är för dig. Om du undrar om detta är farligt eller konstigt att höra röster behöver dessa frågor besvaras så att du kan känna dig lite lugnare. Du kanske oroar dig för om du håller på att tappa fotfästet.
Det var ett bra initiativ du tog när du skrev till oss.
Jag vet inte hur din relation ser ut med dina föräldrar. Om det skulle vara möjligt att berätta om rösterna är det bra. Det är viktigt att någon vuxen får höra om dina röster. Dina föräldrar, skolkuratorn eller någon du har förtroende för. Den du tycker det är lättast att prata med. Att ni tillsammans kan komma överens hur ni går vidare.
Du skrev ju till oss så chatten på BRIS skulle kunna vara ett alternativ.
Samla så mycket mod du bara kan och berätta så detaljerat du kan om rösterna. Utelämna ingen information. Om du kan uppfatta vad de säger. Viktigt att ta reda på hur mycket detta påverkar din vardag. Om det blir värre måste du berätta det på en gång.
Att rösterna inte finns där hela tiden och inte säger till dig vad du ska göra låter bra.  Jag vet inte om detta låter helt knäppt för dig men om du skulle tänka att rösterna är dina vänner kanske det är lättare att hantera dessa och att det inte är så skrämmande.
Man kan se detta på ett sätt att rösterna är en förlängning av sina egna tankar. När du är på väg att gå och lägga dig kan du ha behov att fundera på hur din dag varit. Vad som hänt och hur nästa dag kommer se ut. Bearbeta dagens intryck.
Skickar med mig hur mycket mod och styrka så du fixar att ta emot hjälp och prata med dina föräldrar.
Lycka till.