Bortglömd i familjen
Hej! Jag är en tjej på 12 år. Jag känner mig bort glömd i familjen. Jag har en storebror som alltid brukar reta mig och då säger aldrig mina föräldrar till honom. Så fortsätter han reta mig hela tiden. Jag lider av självskadebeteende och har skadat mig en längre tid och jag har ingen att prata med om att jag tycker såhär. Dom ska alltid va stolt över min storebror och aldrig över mig.
ED

BUP svarar:
Hej ED!
Det är en jättejobbig familjesituation du skriver om. Tyvärr är du inte ensam om att föräldrarna inte riktigt håller balans i hur mycket omsorg, omtanke, uppmärksamhet, förståelse, till och med kärlek de visar för sina barn. Det är oerhört smärtsamt att känna sig inte fullt ut sedd och uppmärksammad i familjen. Det än ännu mer smärtsamt om man känner att ett annat syskon får mer av allt detta. Därtill kommer i ditt fall att dina föräldrar inte verkar sydda dig från din storebrors otrevliga sätt att reta dig, kanske driva med dig, göra livet surt för dig.
Det är inte ett dugg ovanligt att det blir konflikter mellan syskonen. Syskonkonkurrens, svartsjuka förekommer ofta från alla sidor och det är föräldrarnas uppgift att hjälpa till och hantera dessa konflikter och känslor. Du känner att du inte får den här hjälpen och jag antar att dina känslor av hjälplöshet ligger också bakom att du började skada dig själv. Men det är ingen lösning på någonting, det är fel väg att välja.
Nu står du inför en svår utmaning. Eftersom det är ett familjeproblem måste också lösningen hittas i familjen. Kan du tänka dig att tala med dina föräldrar och visa för dem vad du gör mot dig själv dvs visa dina ärr? Och säga att du gör det för du är ledsen, förtvivlad och du behöver deras hjälp för att bättre kunna hantera situationen med din bror? Jag kan tänka mig att du tycker att det är omöjligt, för de skulle bara säga att det är du som är "problembarnet" och nu blir de ännu mer stolta på din bror och ännu mindre stolta över dig??? År du rädd för att de anklagar dig att du bara vill få uppmärksamhet???
Det kan du stå för! Alla barn (även vuxna) behöver uppmärksamhet, det är inget kostligt med det. Visst vill du att de uppmärksammar att du inte mår bra, att du behöver mer stöd. Din bror är äldre, han kan ta större ansvar för sitt beteende, det är en självklarhet att du som är yngre ska stöttas mer.
Alltså mitt första förslag är att du talar med dina föräldrar. Vill du kan du visa mitt mejl för dem. Om du ändå tycker att det är för jobbigt, gå och tala med kurator i skolan och be henne/honom om hjälp. Ditt självskadebeteende måste tas på allvar innan du fastnar i det! En sådan behandling på BUP kommer också att koppla in dina föräldrar.
Det finns också möjlighet att få stöd på nätet. Gå in på  Barnet rätt i samhället där du kan ringa, chatta och ha mejlkontakt. Eller en annan sådan sida är shedo.se som ger stöd och råd om man har självskadebeteende.
Du ska inte vara ensam med dina problem i familjen. Det är för svårt för dig (skulle vara svårt för vem som helst), du måste få hjälp av vuxna. Följ något av mina råd!