Misstänker att jag lider av grov social fobi
Hej Bup!
Jag skriver pga av att dom två senaste åren i mitt liv har varit ett helvete rent ut sagt. Jag misstänker att jag lider av grov social fobi. Jag klarar inte ens längre att gå upp från min säng. Jag ligger bara hemma hela dagarna och mina föräldrar blir arga för att jag skiter i skolan. Men jag klarar verkligen inte av att sitta i ett klassrum där det finns människor. Jag undviker vissa lektioner för att jag klarar verkligen inte av det längre. Jag tror att ingen förstår mig eftersom att ingen bryr sig. När jag säger det till mina föräldrar så skriver dom till läraren men läraren bryr sig inte. Detta kanske inte låter allvarligt men för mig är det de värsta som finns. Jag har alltid varit blyg men aldrig så här blyg. Jag klarar inte av att prata med människor heller, snälla hjälp mig!! Finns det någon medicin emot det här? Antidepp? (stav) Jag har också haft tankar på självmord, ibland känns det som att det är den ända vägen ut. Mitt största problem är skolan. Jag vill göra mina föräldrar stolta genom att få bra betyg, det är liksom det ända jag strävar efter just nu. Men jag kan inte ens va i skolan utan att få en panikattack. Jag har skolkat mycket under den senaste tiden och det gör mig orolig för mitt beteende.  Ni kanske inte tycker det här är allvarligt men det är mycket allvarligt. Sen tror jag att jag kan lida av en djup depression för jag är aldrig glad. Jag vet inte länger vad jag ska göra, det känns som att jag har förlorat mig själv. Skulle ni kunna förklara för mig om jag har social fobi, depression?
Mvh/ den ensamma tjejen
En ensam tjej

BUP svarar:
Hej!
Du berättar verkligen på ett bra sätt om något som kan vara väldigt tufft att gå igenom. Det brukar också vara jobbigt att uppleva att ingen förstår en, det är lätt att känna sig ensam och olycklig av bara tanken på det.
När jag läser ditt brev så tänkte jag att du skulle säkert behöva att dina föräldrar och lärare pratade med dig och hjälpte dig mer aktivt. Ofta blir föräldrar mycket oroliga när de märker att man som barn inte mår bra, men föräldrar har ibland svårt att veta hur de kan prata med barnet eller ungdomen på ett bra sätt.
Har det varit möjligt för dig att försöka öppna dig hemma och berätta för dina föräldrar om hur dåligt du mår och vilken panik du kan uppleva?
Du skriver att du får panikattacker i skolan, av att sitta i ett klassrum tillsammans med andra och att du känner dig väldigt blyg. Många människor som upplevt en ångestattack tycker att det både kan vara riktigt skrämmande och väldigt obehagligt.
Om man får en stark ångestattack med flera kroppsliga reaktioner så kan det också förstärka den obehagliga upplevelsen. Har det varit så för dig? I behandling får man hjälp att förstå mer om vad som hänger ihop med hur man reagerar och hur man då kan göra för att bli mindre rädd.
Det kanske inte ger dig så mycket tröst men det kan ändå vara bra att höra att det är vanligt att man själv upplever attackerna som mycket värre än vad som verkligen syns på utsidan och vad andra människor kan uppfatta.
Många som upplevt ångestattacker och blivit rädda brukar försöka hantera det med att vilja undvika det som man upplever kan utlösa obehaget eller reaktionen. Om man börjar undvika många saker medför det ibland att man kan känna sig ledsen och nedstämd, eller kanske besviken på både sig själv och på andra för alla problem man fått och över allt som man inte längre känner sig fri att göra.
Jag tror att du skulle kunna vara hjälpt att få en bedömning på en BUP -mottagning eller någon annan mottagning som hjälper unga med liknande problem du berättar om. Det finns olika behandlingar som kan vara till hjälp vid olika problem med ångest eller nedstämdhet och som brukar kunna göra en stor skillnad i hur man mår. När man kommer till en mottagning för en bedömning, ofta hos en behandlare eller psykolog så brukar man närmare få svar på vilken sorts behandling som rekommenderas.
Ofta kan också Elevhälsan, skolkurator och skolsköterska vara en viktig hjälp i en sådan här situation som din. Dels kan de hjälpa dig och dina föräldrar med plan för hur du kan nå målen i skolan.
Skolkuratorn brukar också kunna prata med såväl föräldrarna som lärarna om de problem man kämpar med och hur de kan hjälpa till så man kan ha en  plan över vad man kan göra när man mår dåligt i skolan.
Om du vill chatta med någon så skickar jag med information om hjälp på nätet.
Ge inte upp!