Alldeles för stressad
Hej jag behöver verkligen hjälp, jag är rätt 100 på att jag är alldeles för stressad, jag har typ alla fysiska symptom men även många psykiska. Jag mår helt enkelt illa och har ont i huvudet så fort jag är i skolan och sedan resten av dagen ( mer psykiska besvär på kvällen). Jag vill verkligen söka hjälp men jag hatar att prata om problem mer än nödvändigt, det här med att gräva djupare i sina känslor gör oftast mer skada än nytta för mig. Men det känns som att förutom typ yoga meditation och sånt så är den ända behandlingen att just prata om saker, jag har varit hos psykologer förut (för andra problem än stress) och det har gått lika dåligt varje gång, i slutändan är det jag som sitter och googlar olika tips för att bli bättre vilket faktiskt har fungerat. Nu är det dock annorlunda jag har absolut ingen aning om vad jag ska göra, jag har så ont och mår så illa hela tiden och känner att jag måste bli frisk NU. Så jag undrar mer om man kan på nåt sätt göra någon slags snabbare behandling, jag gör vad som helst vid det här laget, eller finns det typ nån smärtstillande som kan lindra smärtan ett tag så att jag kan ta i tu med de psykiska???
Manda

BUP svarar:
Hej Manda!
Jag blir bekymrad när jag läser att du har så ont du och att du mår så illa hela tiden så det nästan känns svårt att stå ut, stämmer det?
Det är lätt hänt att man förknippar det man känner som stressrelaterat när man är stressad!  Men om man har kroppsliga besvär och smärtor som inte går över så är det viktigt att man vänder dig till vårdcentralen för en läkarbedömning.
Det är faktiskt inte så ovanligt att man både kan ha kroppsliga besvär och andra samtidiga problem med stress eller psykiska besvär. Jag förstår att du är van att söka efter egna lösningar och du kanske känner dig säker på att det handlar om stress men i det här fallet så tycker jag ändå att du ska ta det säkra före det osäkra och vända dig till en läkare först.
Kanske kan ett läkarsamtal också bidra med lite andra perspektiv på vad som kan vara dig till hjälp när du känner dig stressad, om du också berättar lite om det vid läkarbesöket.
Precis som du är inne på så kan motion och avspänningsövningar ofta vara till hjälp för att må bättre och minska stress. Men om det känns som dina problem med stress kommer tillbaka och inte går över så enkelt så kan det ändå vara värt att försöka med en samtalskontakt igen. Att du tillsammans med någon kan titta på vad stressen kan hänga ihop med och vad som behövs för att du ska kunna återhämta dig och må bättre.
Det är verkligen tråkigt att höra att du inte fick ut något bra vid tidigare kontakt med psykolog. Om du bestämmer dig för att göra ett nytt försök och känner så igen så vill jag uppmuntra dig att våga säga till om det! Behandlaren eller psykologen kan då få tillfälle att bättre förklara hur den tänker om de problem du beskrivit och hur behandlingen då går till.
Vissa vårdcentraler erbjuder psykologkontakt för unga, du kan höra dig för om det vid läkarbesöket. Det är också möjligt att vända sig till en ungdomsmottagning för en samtalskontakt hos kurator eller psykoterapeut, se mer på UMO.
Ta hand om dig!