Jag behöver hjälp med att prata med mina föräldrar
Hej bup! Jag mår JÄTTE dåligt och har gjort det i ungefär kanske 4 år jag skadar mig själv och har gjort det i cirka 2 år. Jag vill inte äta men det går inte så jag äter lite iallafall. Jag har många kompisar men det är bara en av dom som vet om mitt självskadebeteende och att min bror kallar mig hora tex, Hon pratar med mig jätte ofta och i stunden får hon mig att må bra men när jag kommer hem är det som vanligt igen att jag blir kallad hora flera gånger under dagen och sen låser in mig i mitt rum. Jag vill inte prata med mina föräldrar om att jag skadar mig själv och att jag mår dåligt och vill helt ärligt bara gå och dö ibland iallafall så var min fråga om man kan söka hjälp utan att förlädrarna vet eller om man kan be någon annan att prata med mina föräldrar? Jag känner inte att jag klarar av det just nu att sitta och prata med min föräldrar om hur dåligt jag mår och mitt självskadebeteende. Snälla hjälp

BUP svarar:
Hej
Vad är det för bror du har som kallar dig för hora. Inte bara en gång utan flera gånger per dag. Vad säger dina föräldrar. Tar dom dig i försvar eller bryr dom sig inte? Jag ser det som föräldrarnas ansvar att se till att detta stoppas.
Du frågar i brevet om du kan söka hjälp utan att dina föräldrar behöver få reda på detta och om man kan be någon annan prata med sina föräldrar. Svaret är att det finns en hel del hjälp du kan få utan att dina föräldrar blir inblandade.
Du känner säkert till BRIS Tel. 116 111 dit går det att chatta och ringa. Stöd därifrån går ju att få utan att dina föräldrar behöver veta om. Det stödet kan du få snabbt och då du känner dig ledsen eller behövt låsa in dig på ditt rum.
Du har säkert en skolkurator på din skola. Om du berättar för hen att du tycker att det är svårt att prata med dina föräldrar och skulle behöva stöd i detta kan kuratorn säkert hjälpa dig. Den stora frågan vem som kan hjälpa dig att må bättre bollar jag vidare till din skolkurator eller skolsköterska.
Ungdomsmottagningen är ett till alternativ som jag kan rekommendera. Kolla deras hemsida om du har lust men sök upp din kurator som ett första steg. En annan möjlighet är Tjejzonen som har flera chattar och möjligheter till samtal.
Vill ge dig hur mycket beröm som helst för att du tog steget och skickade ett brev till oss. Bra jobbat. Vill ge dig hopp om att det kan bli bättre.
Lycka till.