Ingen mirakellösning
Hej Bup. Jag har ett litet problem jag inte vet hur jag ska hantera. Jag har ett litet till problem som lägger sig på högen som sakta växer. Jag har en massa små problem som läggs på varandra och blir ett enda stort trassel. Eftersom jag inte skrev den här frågan till något specifikt problem så kommer jag att lista de problem jag har. Vissa av problemen kan nog ses som ytliga, men de har fortfarande en påverkan på mig. Så här är de:
- Jag självdiagnostiserar.
- Jag är blyg men samtidigt utåtgående, vilket ärligt talat blir en jobbig blandning. Beror helt enkelt på situation och person.
- Gymnasieval
- Motivationen, var finns den?
- Skolan, i princip allt som har att  göra med plugg
Och för att gå över till mina lite "större" problem:
- Jag gör illa mig själv som en bestraffning
- Jag räknar kalorier, och jag gillar att tappa kilon.
- Jag kan inte säga vad jag vill hemma utan att dömas
- Är rädd för att såra folk men gör det samtidigt mot andra
- En kompis som mår väldigt dåligt
Och det var väl typ allt? Många är väldigt lika varandra och har starka kopplingar. Men jag ser de fortfarande som individuella "problem".
Så varför skriver jag till er? Jo. Det börjar bli jobbigt. Overklighetskänslorna kommer oftare och jag får deja vu hela tiden. Dessa är dock i princip motsatsen till varandra. Men är fortfarande jobbigt. Så vad fick mig att skriva just idag? Idag var jag på ett öppet hus för ett gymnasium. Lagom kul. På vägen dit studerade jag min mamma som satt mittemot mig på tunnelbanan. Men jag kände inte igen henne. Detta gav mig panik. Då jag insett att jag när jag studerar människor jag känner väl mer ingående så blir de främmande. Detta är säkert inte ovanligt. Men jag kommer på mig själv med att oftare tänka saker som "Var inte dum", "Sluta tänka på det där", "Oviktigt" osv.
Jag har ingen kontroll över min tankegång och den blir bara lång och jobbig. Jag kan inte släppa det jag vill släppa (såklart) och kan inte tänka på saker jag anstränger mig för att tänka på. Mina tankar vandrar för lätt och jag har börjat tappa mycket fokus i skolan. Mina betyg kommer att sänkas rejält sista året i nian och jag kollar på gymnasium på för hög nivå för att dölja det för mina föräldrar, ljuvt. Eller hur?
Så min fråga till er är, Finns det en mirakel lösning? Skolproblemet är det mest centrala nu ärligt talat och mycket av det andra byggs bara på av den omkringliggande stressen. Jag vill bara få slut på det jobbiga. Så vart finns mirakellösningen?
En person med några små problem

BUP svarar:
Hej!
Jag tror att du är klok tjej som nästan förväntar sig att mitt svar blir det som det är: det finns inga mirakellösningar som skulle få bort påfrestningar och utmaningar i livet. Ingen kan vara aldrig stressad, aldrig orolig, alltid tänka klart eller alltid hålla tankarna i styr så att de inte vandrar vidare bara av farten.  Du har också en riktigt skarp iakttagelse när du ser att om vi börjar "studera" människor och tar lite avstånd från dem lite kan de verka vara något främmande - även en mor, en far, en vän, en syskon. Lite overkligt alltså men inte ovanligt eller konstigt.
Med allt detta vill jag absolut inte bagatellisera din oro, din stress och  jag ser även mycket allvarligt på att du skadar dig själv eller att du känner dig bara "dömd" hemma.
Att skolan är just nu helt central är naturligt inför valet av gymnasiet. Men det verkar så att du har ett självskadebeteende "som bestraffning" som kanske inte hänger ihop med den aktuella och begripliga stressen inför ett beslut och en helt ny fas i ditt liv. När började det och varför tycker du att du ska "bestraffas"? Jag menar inte att du kan svara på frågan här men jag definitivt menar att du behöver samtala om detta med någon och hitta svaret för dig själv. Likväl är det en fråga vad det betyder att du räknar kalorier och är glad att gå ner i vikt. Det är helt vanligt att man tänker på hur mycket och vad man äter - det är vi faktiskt dagligen uppmuntrade till - men skulle det betyda att dina tankar hela tiden kretsar kring detta då är det ett problem. Är du något överviktigt är det inte konstigt att du är glad att tappa några kilo men har du en normal kroppsvikt då är det ett bekymmer.
Du skriver om olika problem, inget av de är "ytliga" men de har verkligen olika betydelser. Mitt förslag är att du talar med någon klok vuxen och då är det bäst om du hittar denna person i familjen. Hur är din relation till dina föräldrar? Kan du ta upp med dem att du känner dig "dömd" men inte inte riktigt förstådd? Vet de om att du håller på och skadar dig själv? Om inte, vad tror du det skulle hända om de visste det? Skulle de bara döma dig eller finns det en chans att de skulle försöka hjälpa dig? Det är kanske värt att prova.
Men om du absolut inte kan tänka dig att tala med dina föräldrar behöver du i alla fall stöd och hjälp med att kunna sluta att skada dig själv och fundera mer kring dina känslor och problem. I din ålder är det möjligt att själv ringa till BUP (adresserna finns på vår hemsida)  och säga att du har ett självskadebeteende som självbestraffning men du vill komma först själv på ett inledande samtal. Var dock beredd på att de kommer att vilja att dina föräldrar så småningom blir inkopplade i en behandling.
Du kan också helt på egen hand vända dig till ungdomsmottagningen. På nätet kan du chatta med någon på tjejzonen.se eller på shedo.se där man kan få råd och stöd om man har ett självskadebeteende eller/och ätstörning.
Det var bra att du skrev till oss som ett första steg. Men du måste gå vidare och ta tag i dina problem  - båda i de "svåra" och de som du anser är "ytliga" men som ändå påverkar dig rätt så mycket. Du behöver reda ut frågorna jag nämnde och det behöver du hjälp till utifrån. Ensam är man mycket ensam men sina tankar. Bollplank och vägledning (och i vassa fall behandling) kan vi alla behöva. Du med!