Fosterföräldrarna gör skillnad på mig och deras biologiska barn
Hej! Jag bor i familjehem och har gjort det i stort sett hela mitt liv. Ju längre jag bodde här, ju mer skillnad gjorde mina fosterföräldrar på mig och deras biologiska barn. Exempel på det kan vara att jag fick ofta göra mer sysslor hemma, och gå ut med hunden mer. Det började litet, inget märkvärdigt eller jobbigt. När det sedan blev jag ensam med ett fostersyskon och föräldrar så blev det mer extremt. När syskonet var spydig mot mig fick jag skulden, ofta kränkande kommentarer som "Har du ingen hjärna? Tänk efter lite!" av mina fosterföräldrar. Mitt syskon är min ålder får vara ute och festa och supa, medans jag knappt får sova över hos vänner. Har jag och mitt syskon gjort samma fel, t.ex. att glömt städa, blir hon bara påmind medans jag blir bestraffad med att de t.ex. tar min mobil eller dator. Jag har en dålig relation till mina fosterföräldrar och vi bråkar ofta. Det är sällan jag säger ifrån de, jag backar oftast då det bara blir värre om jag står upp mot de. När de vill så kräver de att få tillgång till mina konton på sociala medier så de kan läsa alla meddelanden, jag får inte välja partner då hen inte var världens människa när vi blev tillsammans (men som nu bättrat sig och bevisar det varje dag). Det är frustrerande att ljuga månad efter månad om ens partner och andra viktiga saker i ens liv bara för att sliööa bli straffad. Skulle jag berätta skulle min mobil och dator tas ifrån mig. Jag skulle inte få vara med någon av mina vänner. Hela mitt liv skulle vara mer begränsat och kontrollerat. Min fråga är om detta är okej i era ögon. Får fosterföräldrar göra såhär? Är det tillåtet? Jag har sökt hjälp men svaret jag fått har varit "Du fyller 18 om två år, så det är ingen idé att göra något tills dess. Du får bita ihop." Är det okej att man söker hjälp och får det som svar? Är det okej att jag måste ha en klump i magen och gråta mig till sömns varje natt för att jag har det jobbigt hemma och ingen tar mig på allvar? Att bo där jag gör nu tar all min energi och förstör alla mina chanser till lycka. Mina fosterföräldrar är nu mina vårdnadshavare, och soc är inte inblandade i mitt fall längre. Jag har hört att fosterhemsplacerade ska ha en handläggare som man träffar minst en gång varje år för att följa upp hur det är, men ändå har inte jag det. Jag vet inte om detta stämmer men soc har inte tagit mig på allvar när jag behövt hjälp, vem kan jag vända mig till? Vad ska jag göra?
Frustrerad

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vilken besvärlig och olustig situation du berättar om. Naturligtvis är det inte ok. Det är fel i alla familjer att  särbehandla ett barn/ungdom som du beskriver och du har samma rätt att ha det bra som alla barn/ungdomar som far illa hos sina vårdnadshavare. Så det är bra att du nu vill och försöker göra något åt denna situation. Men du befinner dig i ett speciellt underläge,tror jag, som fosterbarn och i en speciell beroendeställning som de andra biologiska barnen inte befinner sig i.Det är bra att du både reagerar och att du söker hjälp och stöd. Det kan du behöva.
Du skriver att du sökt hjälp och fått till svar att du får vänta tills du fyller 18 år. Du skriver inte vem som gav dig detta svar. Jag tycker du ska ringa och prata med IVO –Inspektionen för vård och omsorg. De har en Barn och Ungdomslinje, dagtid 12-19 på telefon 120-120 06 06. Du kan prata med dem hur du ska göra. Möjligen ska du blanda in Soc. igen men jag tycker du ska prata med IVO för att få råd och ev. stöd. Ett annat bra ställe att ringa till är Bris där du kan prata med en kurator som vill hjälpa dig.
Jag tycker också att du ska försöka skaffa en egen samtalskontakt där du kan prata om din situation och hur du har det. Det kan du göra på en ungdomsmottagning. Ofta behöver man vårdnadshavares medgivande för det men inte alltid. Skulle dina vårdnadshavare neka dig sådan kontakt kan du ha rätt till det även utan deras medgivande.