Mått dåligt hela mitt liv
i nästan hela mitt liv har jag mått dåligt, jag orkar inte ens skriva detta fast att jag vill ha hjälp.. jag tror att jag är långt deprimerad. jag träffar ingen jag bor med min pojkvän. jag gör nästan ingenting hemma, jag får ångest när någon ringer eller kallar på mig. Jag fick canser besked för några månader sen men redan innan det mådde jag dåligt och med det blev det bara mycket värre.. min historia är lång så jag ska skriva kort. detta påverkar mitt hela liv, min pojkvän finanserar oss och det är inget problem, jag har ingen inkomst ingenting och det är ok för mig. För jag bryr mig inte, om något. Jag kommer aldrig kunna ha barn, det sa läkarna.. så med tiden har jag blivit så känslokall på alla barn.. jag vill inte må såhär jag ser hur folk mår bra varje dag.. jag tar starka medicin men har endå ont varje dag psykiskt och fysiskt. har fått flera tider för psykatrin men har aldrig faktiskt gått för jag hatar att prata med folk jag hatar visa mig svag. När jag är arg blir jag förbannad.. skadligt arg jag slår min partner, mig själv och saker och så var det alltid.. när jag är ledsen får jag svårt att andas.. vill bara ha någon att prata med om allt detta.. men hur? med vem? jag vill ju så gärna, men något i mig säger skitsamma, nej, stopp liksom.. jag vet varför jag mår så, allt som jag varit med om har gjort mig till den jag är och jag kan inte rädda mig själv
ssz

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Så bra att du skriver hit, när du vill och behöver hjälp. Det är starkt gjort eftersom du egentligen inte orkar skriva. Du berättar också i ditt gripande brev att du så gärna vill prata med någon om hur du mår men att du samtidigt hatar att prata med folk. Genom det här brevet har du ändå tagit ett första steg till att våga berätta om hur du har det och söka hjälp. Jag hoppas kunna visa på vägar hur du ska kunna gå vidare för att må bättre .
Du berättar om att du fått ett cancerbesked med att du mådde dåligt redan långt innan dess. Du har också fått besked om att du inte kommer att kunna få barn.Sådana besked är fruktansvärt tuffa att få och särskilt då man är så ung som du är och också särskilt svårt om man som du mår dåligt redan innan. De flesta människor drabbas nog av en riktig livskris om de får sådana besked och de flesta behöver hjälp utifrån för att kunna gå vidare och må bra. Kan det vara så för dig också?
Du skriver att du hatar att prata med folk och att du hatar att visa dig svag. Jag vet inte om du kunnat prata med din pojkvän som du lever ihop med, men jag hoppas det. Även om du kan prata med honom så tänker jag att du verkligen behöver prata med en terapeut om hur du mår och om ditt liv. Det är många som tänker som du, att det är att visa sig svag om man söker hjälp. Det är något som terapeuter är väl medvetna om att det kan kännas så och kommer att hjälpa dig i kontakten för att du ska orka med den. Som terapeut vet man också att det måste få ta tid innan man som klient vågar lita på en och kan öppna sig.
Du vet redan mycket kring vad som gjort att du mår så dåligt och jag förstår det som att du haft det kämpigt på olika sätt under din uppväxt. Du har varit med om mycket och sedan dessutom drabbats av oerhört svåra besked. Utifrån din bakgrund så är det lätt att förstå att du känner dig deprimerad, får ångest och vredesutbrott. Det är alltihop känslomässiga reaktioner på alltför stora påfrestningar som du utsatts för utan att ha fått tillräcklig hjälp. Jag hoppas verkligen att du ska ta emot den hjälp som erbjudits dig från psykiatrin. Du har skrivit ett så levande och tydligt brev hit till BUP.se och du kanske kunde göra på något liknande sätt med psykiatrikontakten. Du skulle kunna pröva att skriva ett brev till dem innan du kommer dit och berätta hur du mår, eller ha med dig brevet och överlämna det vid första besöket. Det finns bra hjälp att få, så du behöver inte må så dåligt som du gör.På nätet kan du också få stöd genom att chatta med Tjejzonen eller BRIS.
Ge dig själv chansen till hjälp, det är du värd!