Var med om ett sexuellt övergrepp förra året
Jag går direkt på sak här, jag har nu under en lång period eller nåt år känt att allt är bra och inget konstig tills jag pratade me min kompis i skolan för någon dag sedan, om att hon gör utredning på Bup, och att hon hör röster å ser skumma saker som inte finns, då började jag tänka lite och jag har nästan alltid i nåt år tillbaka hört min egen röst säga till mig saker som jag ska göra som är lite skumt, att jag tillexempel när jag går över broar att jag ska kasta iväg telefonen i vattnet eller att jag ska hoppa ned, eller när jag går över en väg å rösten säger att jag ska stå kvar. Detta är inget jag tänkt på eftersom att det är vardagliga saker för mig tills vi pratade om de i skolan. Jag är också en person som humöret kan vändas sjukt fort, ena stunden jätte glad å fett bra självförtroende å andra stunden helt död på insidan och ingen energi å självförstoende alls. Och detta har dock blivit värre efter att jag va me om ett sexuellt övergrepp förra året i August... Är detta vanligt? Är de något som behövs kollas upp? Bipolär?
Aw

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du får en del frågor om dig själv efter att ha pratat med din kompis. Hur är det med din egen röst som ibland säger åt dig ”skumma” saker? Det är som du börjar se på dina egna röster på annat sätt. Förut brydde du dig inte så mycket om dem eftersom det varit vardagliga saker för dig. Verkare inte varit något du brytt dig så mycket om eftersom du mått bra under lång tid men nu undrar du och du kopplar också ihop det med att du varit utsatt för ett sexuellt övergrepp förra året. Du skriver också att du ibland känner dig helt död på insidan och då inte alls känner något självförtroende och det har blivit värre efter övergreppet.
Jag tror sexuella övergrepp alltid är något som man ska prata om. Det brukar sätta sina spår. Men det kan också vara svårt att prata om för det kan vara jobbigt på flera sätt och ibland kan det kännas bättre att inte tänka på det, att försöka hålla det ifrån sig. Kanske är det du nu undrar över och frågar oss. Är det något som behöver kollas?
Hur känns det? Vill du prata med någon om hur du mår och vad du varit med om? Det måste du känna efter om du vill och behöver. Om du vill så kan du i första ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. De är vana att prata om sexuella övergrepp. Du kan också ta kontakt med BUP eller en vårdcentral. Möjligt att dina föräldrar behöver informeras.
Lycka till!