Har grov ångest
Jag har regelbundet grov ångest, framförallt på kvällarna/natten vilket leder till att jag inte kan sova. Jag får hjärtklappning och gråter ofta. Jag spelar fotboll på min fritid men även i skolan då jag valde ett fotbollsgymnasium. Jag får väldigt mycket ångest över fotbollen tex prestationsångest. Jag kan få så mycket ångest inför en fotbollsträning att jag skiter i skolan. Det jag undrar över är om jag borde söka hjälp eller lägga av med fotbollen men då måste jag även byta skola vilken känns väldigt jobbigt. Vad ska jag göra?
:/

BUP svarar:
Hej!
Du har ett riktigt svårt problem som du måste lösa, nämligen om du kan fortsätta med fotbollen och gå kvar i fotbollsgymnasiet, eller inte.  Det låter annars som att du i grunden gillar fotboll väldigt mycket, det märks på att du valt att gå just i fotbollsgymnasium. Dessutom spelar du fotboll på fritiden.
Jag uppfattar det som att du verkligen lider av den ångest du får av fotbollen. Samtidigt så vill du egentligen inte byta skola  och du tycker om fotbollen. Det här är ett dilemma som måste lösas på något sätt och det är ju också därför du skriver hit till BUP.se. Jag tycker inte att det är rimligt att du får så grov ångest så du ligger vaken om kvällarna och gråter och får hjärtklappning. Då behöver du hjälp med hur du ska gå vidare.
Du vill helst inte byta skola och jag föreställer mig att du helst skulle vilja fortsätta med fotbollen också.Du undrar om du bör söka hjälp och det tycker jag absolut du ska göra. Jag föreslår att du går till skolkuratorn på skolan och berätta om hur du mår. Det är möjligt att hen kan hjälpa dig med din prestationsångest och eventuell annan ångest. Hen kan troligen få dig att ha mer rimliga krav på dig själv så att du kan släppa en del prestationsångest och i stället kan få fatt i det roliga i fotbollen. Det är ju allvarligt att du ibland inte orkar gå till skolan för att du får så mycket ångest inför en träning. Så ska det förstås inte behöva vara!
Jag lämnar med några artiklar som kan vara bra att läsa om stress och ångest, men tveka inte att söka upp skolkuratorn med en gång. Det finns också möjlighet att få hjälp på närmaste ungdomsmottagning och ibland har vårdcentralen terapeutisk behandling att erbjuda.
Varmt lycka till!