Men hur ska jag göra med psykologen?
Hej, jag vet inte om detta är rätt ställe att vända sig till men känner inte att jag kan fråga någon annan. Det är så att jag precis börjat hos en psykolog på en vårdcentral och varit där 2 gånger. När jag var där senast så pratade vi lite om hur det varit från förra gången och det hade varit lov så allt hade varit bra, jag gjorde massa saker med familjen och träffade en kompis. Hon tyckte att de lät jätte bra och sa att vi kanske inte behöver träffas mer. Ska dit en gång till om en månad typ men vet inte om jag ska ställa in, när hon säger så att vi inta ska ses mer känns det inte bra. Hon lyssnar inte ens på de jag vill prata om utan pratar bort de hela tiden. Känner för att aldrig mer gå dit men då kommer jag inte ha någon att prata med. Har redan varit hos 2 andra psykologer och 2 kuratorer. Orkar inte byta en gång till, det jag ville prata med henne om var mina föräldrar och mat "problem". Men även skolan och kompisar. När jag var på undersökning innan jag kom  till henne så frågade de mycket om självmordstankar och självskadebeteende och jag sa att jag inte hade de men nu när dem frågat så, så börjar de komma upp igen. Det är jobbigt med psykologen, skolan och hemma. Har ingen frizoon, enda stället jag trivs någorlunda är gymmet men där är de många som stirrar på mig för att jag är överviktigt och allt detta har lett till att jag inte har någon matlus/vill inte äta för då går jag upp mer i vikt. Hade jag fått bestämma skulle jag bara äta ett riktigt mål per dag och frukt de andra två.
Nu kommer detta låta jätte konstigt men jag börjar även bli orolig för min kompis. Hon la upp på snapchatt i går om att hon bara skulle dricka kaffe på dagarna och äta varannan dag. Detta skulle hon göra i en månads tid men jag är så orolig för henne för hon är så fixerad av sin vikt. Hon vill väga som man ska och har typ 2 kilo kvar dit men hon är redan jätte smal och är rädd att om hon gör detta kommer hon bli underviktig. Det jobbiga i detta är att hon inte förstår att man vill vara snäll. Det finns inget jag kan göra för att få henne på andra tankar. Har frågat hur hon mår men då ignorerar hon mig, hade det varit hon som fråga mig och jag gjort likadant så hade hon blivit jätte sur och skrivit en roman om varför det inte är bra osv.
Orkar inte mer, det är bara för mycket från alla håll på samma gång. Jag ska ta tag i mitt ätande genom att börja på en diet men kommer dra bort ett mål om dagen från den för jag klarar inte att ätta alla tre sedan ska jag börja träna. Ska träna så jag tar bort de kalorierna dieten ger och lite till. Men hur ska jag göra med psykologen? Vet verkligen inte, behöver någon att prata med men orkar inte byta samtidigt som jag verkligen ogillar den jag har nu.
Tack för hjälpen /  En ensam tjej
En ensam tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du verkar beskriva en ganska vanlig situation när man besöker någon samtalskontakt för att prata om sina problem. Det är inte alltid som man gillar det de säger. Ibland kanske man inte riktigt förstår vad de menar. Det är mycket som kan gå fel i ett samtal och jag tycker inte man ska sluta just då.
Jag tycker du ska gå tillbaka och berätta för henne att du upplevt dig avvisad när hon trodde eller tyckte att ni inte behövde träffas mer. Det var kanske inte hennes mening utan mer baserat på att hon trodde att nu mådde du bra och inte behövde träffa henne mer? Men du har ju många viktiga saker att prata om och det måste du försöka berätta för henne så att hon förstår. Du skriver att du inte tyckte att hon lyssnade riktigt på dig utan pratade bort det. Det låter inte som en bra upplevelse och jag förstår att du känner dig besviken. Men jag tycker ändå att du ska försöka stå på dig. Jag vet att det kan vara svårt. Men det är ju väldigt viktigt att du kan berätta hur du egentligen mår! Du gör ju det så bra i ditt brev till oss. Kanske är det lättare att skriva än att säga det muntligt? I så fall kan det hjälpa dig att skriva ner allt du vill prata om och ha som stöd och kanske visa till psykologen?
Du har redan varit och träffat flera andra psykologer och kuratorer och du skriver att du inte orkar byta en gång till. Det är lätt att förstå. Det är verkligen bättre med en längre kontakt än att byta och börja om. Jag tycker du ska ta upp detta med din psykolog så du får lite mer klarhet i hur länge ni kan träffas.
Lycka till!