Vad borde jag göra?
Hej!
jag har hela mitt liv blivit beskriven som konstig men väldigt snäll av mina kompisar. under låg och mellan stadiet hade jag väldigt mycket ångest och var väldigt blyg och rädd för det mesta. jag har en i känsla som säger att jag har någon slags adhd eller liknande men har aldrig vågat be mina föräldrar om en utredning. De har antagligen inte misstänkt något eftersom jag sällan får utbrott utåt utan blir ofta väldigt arg inombords så det blir svårt att sitta still.
Jag har lätt för att skaffa vänner men väldigt svårt att behålla dem eftersom jag gillar att vara för mig själv. Därför blir det att jag aldrig umgås med dem utanför skolan.
Jag är väldigt seg på att göra läxor och olika uppgifter fast gäller det saker jag intresserar mig för kan jag hålla på hur länge som helst. Exempel är att mamma visade mig en rubiks kub och genast ville jag kunna lösa den. Första dagen jag försökte satt jag hela dagen men kunde sedan på kvällen lösa den utantill. ett till exempel är att jag intresserade mig för aktier och det hann inte gå en dag innan jag köpt mina första.
Sedan i skolan är jag antingen glad och på bra humör eller väldig deprimerad och stör mig på allt mina kompisar gör. en grej som hände var att en kompis skojade lite med mig och genast högg jag till och nästan slog honom.
Jag har länge tänkt nu på att jag kan kanske kan ha adhd men vill inte säga något till mina föräldrar ifall vi skulle göra en utredning och så skulle jag inte ha adhd.
Vi trodde också att en av mina kompisar kunde ha adhd och sökte därför upp 10 symptom och kände då genast igen mig i de flesta av dem.
Kan jag ha adhd och vad borde jag göra?
85

BUP svarar:
Hej!
Du funderar på olika saker kring din person. Du nämner faktiskt rätt så många, spretiga symtom eller problem och du landar på frågan om du kan ha ADHD.
Du har uppenbarligen tittat på nätet och det är tyvärr mer än ofta vilseledande. Man kan aldrig komma fram till en viss diagnos enbart utifrån en rad symtom. Samma symtom kan förklaras av många olika orsaker, därför måste man träffa en professionell person och prata om omständigheterna i sitt liv för att kunna göra en så kallad diagnostisk bedömning.
Men jag skulle vilja att du börjar på den andra änden när du söker hjälp. Du upplever en rad olika problem och det är dessa problem du måste få hjälp med. Det behöver inte nödvändigtvis betyda en viss diagnos av typen ADHD. Ångest, oro, svårigheter med plugget, vara uthållig i vissa intressanta sammanhang men tappa koncentrationen i andra är inte alls speciellt ovanligt. Dessutom nämner du ångest och blyghet - hur kan de hänga ihop? Sådana frågor ska redas ut.
Vet du att man i din ålder själv kan ringa till den BUP mottagning man tillhör (adresserna finns på vår hemsida). Man kan i så fall beskriva vilka problem man upplever och säga att man först vill komma själv för ett inledande samtal. Sedan kommer det visa sig om föräldrarnas medverkan blir nödvändig eller ej och om det blir nödvändigt hur man ska gå till väga. Min rekommendation är att du gör det och sedan kommer det att visa sig vad nästa steg blir för dig.