Känner mig väldigt ledsen
Hej bup, jag har mått väldigt dåligt på sistone och haft mycket självmordstankar. Detta har till största del berott på en incident som hände förra månaden. När jag skulle göra en macka så hade jag inte tillräckligt många tomater i kylskåpet. Jag känner mig nu väldigt ledsen eftersom att jag inte kunde få i mig tillräckligt med frukt och grönt denna dagen. Jag känner min nu som ett stort misslyckande och det känns som alla alla kommer döma mig. Vad ska jag göra för att inte känna på detta vis?
A

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hör av dig till oss med din fråga vad du kan göra för att må bättre.
Du skriver att du förknippar ditt dina känslor med en särskild händelse, att du vid ett tillfälle frångått din rutin vad du äter. Stämmer detta?
Om man får andra starka reaktioner över sitt matintag eller har enormt strikta regler för vad man exakt ska äta eller inte, kan det tyda på någon form av problem med att fastna i vissa bestämda tankar eller uppfattningar -tycker du att det stämmer in på dig?
Ibland kan bestämda tankar relaterade till mat vara en följd av någon form av ätstörningar.  Andra gånger kan upptagenhet av att "äta rätt och nyttigt" medföra nästan en besatthet av nyttig mat och ibland även tvångsmässig träning. Detta är problem som många personer kan uppleva i någon grad.
Ibland är denna upptagenhet kring att det ska vara "exakt rätt" kring maten endast en del av en mer omfattande problematik som kan innebära att man har en  mängd olika bestämda uppfattningar och "regler" kring flera vardagsmoment.
Hur är det för dig? Tycker du att du kan känna igen dig i något av dessa exempel? Om man märker att man fastnar i vissa tankar eller kontrollbeteenden och som man lider av och som starkt påverkar hur man mår så kan man kan söka en bedömning för det hos psykolog.
Vid en bedömning kan man få hjälp att förstå mer om dessa tankar och beteenden och få tips och råd hur man kan hantera det så det inte påverkar livet negativt i lika stor utsträckning.
Det är oroande att höra att du känt dig så ledsen och mått så dåligt på senaste tiden att du haft självmordstankar. Finns det någon vuxen i din närhet som du kan ha förtroende för och prata med och berätta att du inte mår bra?
Om dina självmordstankar ökar är det viktigt att du berättar snarast för dina föräldrar eller pratar med någon professionell om det för vidare hjälp och stöd. Du kan också ringa till Mind-självmordslinjen.
Jag skickar med information om självmordstankar och vart man kan vända sig för vidare hjälp.
Ta  hand om dig!