Är väldigt smal
Jag är en tjej på 13 år som är väldigt smal, man kan se mina revben och mitt bäcken (tror iaf att det är bäckenet) och jag vågar inte gå till doktorn. Jag äter en ordentlig frukost och middag men brukar skippa lunchen för att den ofta är äcklig. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt mitt problem
Isabella. V

BUP svarar:
Hej Isabella!
Du verkar vara orolig för att du är väldigt smal. Det behöver inte betyda någon sjukdom eller problem. Vi människor har olika kroppsliga egenskaper, det finns många som är mycket smala för att de är födda med ett sådat genetiskt program, medan andra är kraftigt byggda av samma anledning.
Men du är orolig och det är ett problem.  Som tur är är det relativt lätt att råda bot på.
Om det finns en skolsköterska i din skola är det bäst att gå dit och be att hen gör en bedömning av din vikt  och matvanor. Men om du äter en ordentlig frukost och ordentlig middag kan du klara dig även om du mitt på dagen kanske bara äter lite frukt och bröd och dricker något.
Sedan tycke jag att det bästa vore om du talade med dina föräldrar vad som oroar dig. Finns ingen skolsköterska i skolan är det bra att gå till vårdcentralen och låta en läkare bedöma om du behöver någon kompletterande näring eller du ska bara acceptera att du har en smal kroppsbyggnad och fortsätta att äta så mycket som du gjort hittills.