Vågade inte säga nej till sex
hej!
för snart 6 månader sedan var jag i ett förhållande med en kille som till en början var världens snällaste. med tiden började han bråka med mig om allt, små och stora saker, men det alla bråken hade gemensamt var att allt var konstant mitt fel. detta ledde till att jag stängde av, blev apatisk runt honom samt att jag inte vågade säga nej till sex. inte för att han var våldsam utan för att jag visste att han skulle börja bråka och vända hela situationen så att det blev mitt fel, jag visste att han skulle skuldbelägga mig för att jag sa nej. jag orkade inte vara syndabocken längre så jag sa inget, jag sa inte nej. jag har försökt anmäla honom men enligt polisen så kunde inte min anmälan leda till någon form av förundersökning eftersom jag inte sa nej och han var inte våldsam. jag är inte ledsen varje dag, många av mina kompisar märker nog inte ens av att detta påverkar mig men ibland så kan jag börja gråta utan anledning, ibland känner jag att jag skulle vilja skada mig själv för att inte känna den psykisk smärtan men också för att bestraffa mig själv för att jag aldrig sa nej. jag äter mindre och min aptit är inte lika stor som den har varit. jag undrar väl helt enkelt om jag borde söka hjälp? det låter så fånigt att fråga eftersom det finns andra med större problem, eftersom enligt polisen har det inte hänt något olagligt men jag kan inte släppa känslan att något inom mig är fel, att jag behöver hjälp
tacksam för svar
tjej från söder

BUP svarar:
Hej!
Ja du ska söka hjälp!
Du berättar om en destruktiv relation, där du kände/känner dig hotad. Dina reaktioner under tiden och efteråt är helt normala.
Först en fråga, är det korrekt uppfattat att ni inte längre är tillsammans? I så fall, var det väldigt starkt av dig att lämna honom. Annars är att du ska kunna göra det ytterligare ett skäl att få hjälp.
När man blir väldigt rädd och känner sig maktlös - när man upplever att man inte kan värna och freda sig, inte kan ta sig därifrån - kan kroppen reagera med att bli som förlamad och huvudet nästan som avstängt. Det är ett sätt att skydda sig.
Har man utsatts för någon typ av övergrepp är det vanligt att man lägger all skuld och skam på sig själv istället för förövaren.
Jag rekommenderar dig att söka hjälp så att du får berätta mer för någon som lyssnar och du kan få hjälp med att förstå vad det är som händer i dig och hjälp att må bra igen.
Eftersom jag inte vet hur gammal du är och var du bor kommer jag inte att rekommendera en speciell mottagning. Här är dock länkar till några organisationer där du kan få mer information och stöd:
UMONovahusetTjejjouren och RFSU.
Läs även gärna nedan vad vi på BUP har skrivit om övergrepp och våld och vad några andra unga med liknande erfarenheter har frågat oss om tidigare.
Bra att du hörde av dig! Lycka till!