Känner mig tom och känslokall
Hej bup!
jag känner mig tom och känslokall. Allting har blivit meningslös, inget är roligt längre.
För 3 år sedan märkte jag att jag inte kände mig lika glad längre. Varje år som gick mådde jag sämre och sämst. Men 2017 var det värsta året för mig. Och det var denna året jag tappade alla känslor och mening med allt och alla. Folket sade att jag har förändrats. Enligt min familj är jag tillbakadragen och tyst om man jämför förut så var jag social och satte aldrig i mitt rum så mycket som jag gör nu.
Enligt mina vänner så tycker de att jag har blivit mer ”dryg”, jag säger saker som jag aldrig vågat De säger även att jag har grova humörsvängningar.
Ibland har jag mycket frågor i mitt huvud, så pass mycket så att jag mår illa.
Men annars så är jag helt tomt. Inga känslor. Inga tankar. Bara ingenting och längtar efter att få mitt liv överstruket.
Tomheten och meningslösheten i mig har blivit så stor så att jag inte känner något intresse i nått längre. Jag isolerar mig. Jag har slutat träna, jag kan inte koncentrera mig i skolan, jag pratar inte anmält längre.
Tomheten och meningslösheten är stor, lika stor som en person som sitter i mig. Hon pratar och skriker förolämpade saker. ”Du är ogillad, ingen tycker om dig, varför är du ens här? Gå och dö, snälla. Du är så ful och fet...” detta är några exemplar som hon säger. Fel är jag, ja. Ogillad är jag, ja. Men jag kan inte bli ledsen. Jag blir bara förvirrad. Det känns som om att jag faller djupare ner i vattnet och vattnet blir så mörkt ju längre ner jag kommer. Förut var jag förtvivlad och förrvirrad i vattnet. Varför kan du inte se mig? Jag behöver hjälp, hallå? Hjälp mig, jag drunknar här. Det känns exakt som att drunkna förutom att jag kan höra och andas, jag kan se de men de kan inte se mig. Men nu, nu är jag tom. Så jag är helt stilla i vattnet. Jag orkar inte röra på mig. Jag är bara tom. Inga känslor. Bara tom.
V

BUP svarar:
Hej!
Så här kan man känna när man mår mycket dåligt som du verkar göra sedan en tid.
Är det något i hur du har det omkring dig som gjort att du känner så här? Något hemma i familjen, i skolan eller med kamrater?
Andra säger att du förändrats och som du säger ” blivit mer dryg”. Har din kontakt med jämnåriga förändrats så du blivit mer ensam? Känner du dig osäker tillsammans med dina vänner så att du vill hävda dig på sätt som inte blir bra?
Det låter som du är mycket nedstämd och kanske mer ensam än du vill vara.
Varför det blivit så här och vad du kan göra för att må bättre är svårt att ge ett bra svar på bara per brev.
Men du skriver att du har en fantasi om att du håller på att drunkna. Det är som fantasin är ett rop på hjälp.
Jag tycker att du ska vända dig till någon att tala med där ni tillsammans kan försöka hitta svar på vad dina känslor hör ihop med och vad som behövs för att du ska må bra igen.
Och vet dina föräldrar om hur du mår? Försök berätta för dem.
Vänd dig till BUP, Ungdomsmottagningen i din kommun eller till skolkurator.