Känner ingenting
Hej
Jag har mått dåligt i över fem år med konstant ångest, depression och självskadande. Jag har varit hos en läkare, för att min mamma inte riktigt tror på mental ohälsa och antar att det är en vitaminbrist eller något, men han sa bara att jag ska "försöka vara gladare"...  Fick även utskrivet ångest tabletter som inte har någon effekt alls.
Jag är van vid att konstant bara mår dåligt men de senaste månaderna känner jag bara ingenting. Det är inte så att det dåliga är borta men jag kände inget annat längre. Jag genuint bryr mig inte om personerna i mitt liv som jag brukar älska som t.ex. mina kompisar och min familj. Trots att jag vet att jag borde älska dem så känner jag inget.  Jag har brutit kontakten med alla mina vänner och tycker inte längre att någonting är kul.
Trots att jag mått dåligt så länge så har jag aldrig varit orolig för jag har vetat att jag kommer klarar mig, men nu vet jag inte längre. Jag bryr mig inte längre om jag klarar mig eller inte. Jag har ingen vilja att leva och vill bara att allt ska ta slut.
Vet egentligen inte varför jag skriver då jag inte tror att det finns något ni kan göra, men det är väl värt ett försök antar jag.
-A

BUP svarar:
Hej!
Du har fått tabletter mot ångest som inte hjälper dig. Ibland kan medicin som man tar ge biverkningar. Kanske kan detta att du inte känner något alls vara en sådan biverkan?
Tag kontakt med läkaren som skrev ut medicinen och tala om detta. Och berätta också att medicinen inte har någon effekt. Ibland kan det ta några veckor innan man kan avgöra om medicinen har effekt eller inte men om den efter det inte får dig att må bättre ska du diskutera med läkaren om du ska sluta ta den.
Om du under så lång tid som fem år haft problem med ångest, depression och självskada tycker jag att du behöver hjälp än bara medicin. Du behöver få tala med någon i en serie av samtal, inte bara en gång. Man behöver förstå mer om sammanhanget och varför du mår dåligt. En sådan hjälp kan du få på BUP.
Tag hjälp av dina föräldrar och kontakta läkaren och BUP.