Behöver få ur mig sådant jag inte berättat om
Hej.
Jag har mått dåligt under en väldigt lång period nu. För det mesta har jag försökt dölja det då jag absolut inte kan prata med mina föräldrar om det. Jag känner att jag behöver få ur mig en del saker som jag inte har vågat berätta om innan.
Allt började i femman, under perioder blev jag väldigt nedstämd och jag fick en konstig dygnsrytm då jag var uppe till klockan tre på natten nästan varje dag. Jag började också isolera mig från minna vänner och slutade med aktiviteter efter skolan då jag inte hade energin att vara igång efter skolan. Jag skulle tro att det var en depression. (Mina föräldrar misstänkte inget)
Sedan blev det värre. Eftersom jag fick så mycket ångest av att vara uppe så sent och att hinna med skolarbetet utvecklade jag trichotillomani (jag lyckades sluta på egen hand). Jag berättade aldrig för mina föräldrar utan lät de tro att något helt annat som orsakade det. Jag kunde inte berätta för de hur många gånger jag än försökte, jag fick bokstavligen inte fram ett ord om det. Jag ville inte att folk skulle tro att jag var galen.
Det blev lite bättre i sexan med skolan men jag hade det jobbigt hemma. Min hemsituation har aldrig varit särkilt bra. (Från att jag var ungefär tre år gammal så slog pappa mig eller ”straffade” mig fysiskt på olika sätt. Som att ställa mig i en kall dusch när jag inte ville vakna på morgonen och åka till dagis). Mina föräldrar beslöt sig äntligen för skilsmässa. Men de bodde kvar i samma hus i sex månader och jag kan säga att de sex månaderna minst sagt var förskräckliga.
Jag bestämmde mig för att bara bo hos min mamma. Jag började sjuan men det gick inte så bra. Jag slutade gå i skolan och var nog ganska deprimerad, jag låg bara i min säng i nästan en månad. Jag tänkte under den tiden mycket på att dö och jag trodde verkligen att alla, även min mamma som jag vet älskar mig hatade mig och ville att jag skulle dö. Men sen blev det bättre och nu snart ska jag komma tillbaka till skolan.
Jag tror inte att jag kommer klara det, jag vet inte om jag orkar med skolan. Jag vill ju gå i skolan och vara som alla andra i det mån som går men jag mår så himla dåligt av skolan. Det blir som en paradox.
Förresten så har jag aldrig varit i kontakt med bup för att jag aldrig har erkänt för någon att jag verkligen mår dåligt, även när de frågar rakt ut.
Är inte risken att hamna i ännu en depression ganska hög om det har hänt ett flertal gånger tidigare?

BUP svarar:
Hej du starka tjej!
Du har varit med om så mycket, så många motgångar och påfrestningar.
Du verkar också ha en enorm drivkraft till att försöka göra det bästa av det du har.
Men också du behöver ju få vila, ta igen dig och bli lite omhändertagen. Är det rätt uppfattat att du inte fått det så mycket?
Ditt brev berör oss. Du uttrycker dig så väl, samtidigt som man förstår att bakom orden finns det en massa känslor som det inte har funnits plats för.
Du undrar om risken för depression ökar om man har varit nedstämd tidigare. Du har rätt såtillvida att, när det ena efter det andra händer i ens liv som man bara måste hitta sätt att hantera på får man trycka undan rädsla, sorg och trötthet. Du kan må dåligt igen men det behöver inte bli en depression. Svårt att veta i förväg.
Det betyder alltså att även om det känns svårt skulle du behöva prata med någon.
På din skola finns det ett elevhälsovårdsteam med en skolkurator. Skulle du kunna vända dig dit och berätta det du skrivit om här? Det är viktigt eftersom du också säger att du inte tror att du kommer att orka med skolan just nu, samtidigt som du vill kunna göra det. Skolan har en skyldighet att hjälpa dig i den här situationen.
Du har ju inte varit i kontakt med BUP förut, men det kan vara dags nu. Din mamma och skolkuratorn kan hjälpa dig att komma dit.
Om du undrar över mer föreslår jag att du hör av dig till BRIS. Med dem kan du prata i telefonen eller chatta. Du kan även boka telefontid med en kurator.
Det var bra att du hörde av dig hit!
Hoppas du vågar fortsätta och be om mer hjälp nu!