Orkar inte med mitt värdelösa liv
hej jag vill dö jag orkar inte med mitt värdelösa liv vet fan inte vad jag ska göra vrf leva ett liv som man inte gillar jag vill bara dö
...

BUP svarar:
Hej
Jag tycker att det var bra att du hörde av dig till oss. Det är ett bra första steg till förändring så att du förhoppningsvis börjar gilla ditt liv lite bättre. Modigt av dig att skriva till oss.
Jag vet inte vad det är som gör att du tycker att ditt liv just nu är känns värdelöst. Det skulle du tillsammans med någon vuxen behöva fundera på. Du kanske har full koll på varför, men inte skrivit om detta i ditt brev. Det är naturligtvis bara bra om du vet- då finns lösningen närmare tillhands.
Jag har träffat många barn och ungdomar som upplevt att det blivit bättre efter att de börjat berätta hur de har det. Du ska känna att det finns hopp, men det tar också tid så för att inte du ska bli för besviken måste jag be dig om lite tålamod. I livet finns det naturligtvis saker som gör en ledsen ibland men mer tillfälligt och som man kommer över. som inte för att man tycker livet är helt värdelöst som du känner.
Livet går att förändra, fast just nu är du osäker på om det går och känner: "ska livet verkligen vara på detta sätt".
En viktig fråga som du funderar på som du skulle behöva prata med någon om. Om man går själv och tänker på jobbiga saker finns det en risk att problemen växer och känns helt olösliga.
Det som jag ser som viktigast just nu är att du inte är ensam om problemet. Det vi på BUP vet är att det inte bra att bära alla bekymmer helt själv på unga axlar. Du är ju inne på samma tanke därför skickade ju du ditt brev till oss för att du ville dela dina tankar om ditt liv.
Du behöver stöd och hjälp i att sortera i vad som inte är bra med ditt liv. Vad som gör att du är ledsen. Få känna hopp och att saker går att förändra. Vad som går att ändra på lite snabbare och enklare. Andra kan ha lösningar som du inte tänkt på.
Det bästa är naturligtvis att kunna prata med sina föräldrar om sina bekymmer men jag vet att det inte alltid är så lätt. Vet inte hur din kontakt med dina föräldrar ser ut.
Ibland kan det kännas enklare att prata med någon annan vuxen som ett första steg. Det kan vara sin mentor, skolkuratorn eller någon släkting, bästa kompisens föräldrar.
Du känner säkert till BRIS. Dom är vana att prata eller chatta med barn och ungdomar. Där kan man få bra stöd och peppning.
Nu när du var modig och skrev till oss är det superviktigt att du, när du pratar eller chattar med någon, försöker beskriva och berätta hur du egentligen mår och vad som gör att du just nu tycker att ditt liv inte är bra.
Ta mod till dig och berätta allt du känner!
Lycka till