Hör, ser och känner saker
Klockan är 02;17 och jag kan inte sova. Jag hör röster, känner dofter och ser svarta figurer över allt. Ingen annan ser eller käner det jag känner. Jag är så rädd hela tiden. Jag har tidigare kämpat med deprissoner men aldrig känt såhär förut. Jag vågar inte sova. Jag är rädd hela tiden. Snälla vad ska jag göra. Förlåt för osammanhängade fråga är så trött.
Melinda

BUP svarar:
Hej Melinda!
Du skriver ditt mejl mitt på natten, utmattad och trött. Och du är så rädd att du inte vågar somna. Det är inte svårt att se att du just den här natten hade en hemskt stark ångest.
Men vet du, det är lite svårt för mig att se om det var en engångsföreteelse eller är det något som är återkommande? Är det bara på nätterna att du får dessa sinnesintryck eller förekommer de här "svarta figurerna, rösterna och doften" även på dagtid?
Du skriver att du tidigare hade depressioner. Vet du att långvarig, obehandlad  depression kan skapa mer och mer ångest som i sin tur kan leda till sådana hallucinationer som du beskriver. Men det kan även finnas andra orsaker och förklaringar till det.
Har du talat  med någon om detta? Skulle dina föräldrar kunna stötta och hjälpa dig om de visste?
Hur som helst tycker jag att din ångest med dessa för dig skrämmande förnimmelser måste tas på största allvar. Jag tycker att du/ni ska kontakta BUP (adresser till mottagningarna finns på vår hemsida).
I din ålder är det möjligt att ringa på egen hand. I så fall kan du bara berätta vilka konstiga och skrämmande upplevelser du har.  Det är ännu bättre om någon av dina föräldrar ringer. Det viktigaste är att det blir utrett vad dina olika intryck och din rädsla hänger ihop med, orsakas av så att du ska få den hjälp du behöver.
Tills dess föreslår jag att du sover med ett dämpat ljus tänt. Om dina föräldrar förstår dig kan ni kanske komma överens om att ha sovrumsdörren öppen om det skulle kännas tryggare för dig. Du behöver inte skämmas för att du blir mer ängslig på nätterna, det kan drabba vem som helst - även vuxna. Mörkrädd har människan i viss mån alltid vart, det bär vi i våra gener.
Se till att du på ett eller annat sätt får tillräckligt med nattsömn och förebygger en ännu större utmattning och att kontakta BUP!