Föräldrarna bråkar hela tiden
Min mamma och pappa bråkar hela tiden.
Jag är 11 år och mina föräldrar har bråkat JÄTTE mycket och då menar jag MYCKET. Dem säger bara att det är normalt att bråka( som jag kan förstå ) men jag är lite tveksam om det. Min pappa har till och med en gång varit inne på en dejting site ( vet ej hur det stavas ) och min mamma blev förkrossad och förbannad. Dem är ens inte kära i varann och mamma säger ibland att om det inte vore för hennes barn så skulle hon inte funnits kvar och för mig tolkas ju det som att hon inte skulle stannat kvar i livet och tagit självmord. Hon har gott igenom mycket säger hon också ibland men inte till mig utan hon skriker ut det kan man säga. Varje dag så bråkar dem. Eftersom att jag har en lilla syster så kan jag inte visa att jag är ledsen. Det betyder att jag måste hålla in det och bara låtsas som att ingenting har hänt. Och det hatar jag. Jag vet, dem borde ju skilja sig då tänker du men det är svårt. Men de slåss inte som tur.  Jag älskar min pappa han är underbar. Min mamma har alltid varit där för mig när jag behöver henne. Dem bråkar också vilka som ska ha vilka alltså vilka av dem som ska ha mig och min lilla syster. Om dem skulle skilja sig. Min pappa säger att jag och min lilla syster kan vara hos honom en vecka och sedan så skulle mamma ha mig och min lilla syster en vecka och så vidare men mamma vill ha oss hela tiden och bla bla... detta har pågått i mer än 11 år eftersom att dem också har bråkat innan jag föddes. Jag skulle bli så glad om det här löste sig. Jag brukar ibland göra saker som jag tycker om att göra för att glömma bort allt som t.ex. att rida. Jag önska att jag fick rida mer men jag går på ridskola så det betyder att jag bara är där en gång i veckan så det är lite svårt. Så snälla om ni hjälper mig så blir jag den lyckligaste personen i världen. / Felicia.

BUP svarar:
Hej!
Det är alltid oerhört jobbigt för barnen när föräldrarnas relation är dålig och det blir mycket bråk och konflikter. Barnen är ju oskyldiga, de är dessutom ganska maktlösa. Inget barn kan lösa föräldrarnas problem, vilka de än är.
Du skriver väldigt klokt och genomtänkt. Du ser att det hela antagligen kommer att sluta med en skilsmässa. Men dina föräldrar måste antagligen ta sig genom en svår tid tills de landar i ett beslut och löser allt det praktiska med boendet och umgänge med er. Jag förstår att det har pågått under många år, kanske aldrig varit helt problemfritt. Men förr eller senare brukar det bli ohållbart och då kommer beslutet eller det kommer en helt annan förändring.
Tur är det att du känner att båda dina föräldrar älskar dig och din syster och att du också älskar dem. De både vill se till att er kontakt och umgänge blir bra hur det än slutar. Tills det kommer till en lösning vill jag säga en sak till som är mycket viktig.
Jag vet inte hur gammal din lillasyster är. Men hon ser och hör också vad som pågår i familjen. Du behöver inte och ska inte heller låtsas om något annat. Det bästa stöd du kan ge till henne, och till dig själv, är att tala uppriktigt med varandra.
När föräldrarna bråkar kan syskonen vara enorm hjälp till varandra. Man kan då gråta tillsammans, man kan skratta och leka tillsammans. Det ger lättnad och glädje mitt uppe på sorgen.
Om det finns någon annan vuxen i familjen, typ mor- och farföräldrar, mostrar, farbröder, äldre kusiner är det bra att tala med dem hur det är där hemma.
Vuxenstöd kan underlätta att bära det svåra.