Kan inte riktigt kontrollera mig själv
Jag kan inte riktigt kontrollera mig själv.
Ibland blir jag förbannad för småsaker och då blir jag våldsam och skriker och jag kan bara inte lugna ner mig. Efter jag "kommer ur" utbrotten eller vad man ska kalla det känner jag mig som värsta människan i världen. Det har hänt nära vänner och då skadar jag dom. Jag är rädd att jag ska göra något allvarligt eller att de ska bli rädda för mig.
Ibland blir jag bara våldsam utan att bli arg, då är det nästan som att jag tycker det är kul att skada folk både känslomässigt och fysiskt. Jag blir irriterad lätt. Blir också hyper. Pratar snabbt, skrattar och ler konstant. Vill prata med allt och alla vilket jag inte brukar våga.
Sen blir jag jätte ledsen och vill bara dö. Har ett problem med att skära mig själv och hugga mig själv med t.ex. pennor så jag får stora blåmärken. Har också försökt ta självmord förut. Jag bara känner mig så ensam och värdelös. Det känns nästan som fysisk smärta i mitt bröst. Då vill jag inte heller prata med någon för det känns som att de bara pratar med mig för att de tycker synd om mig. Blir jag trött av minsta social kontakt med och sover ovanligt mycket. Typ 12 timmar per dygn. Den låga självkänslan under dessa episoder kan också göra att jag börjar svälta mig själv vilket gör mig ännu tröttare och för mig att hata mig själv ännu mer.
Och sist men inte minst har vi bara det normala jag.
Det känns som att något tar över min kropp. Det kan gå ganska snabbt mellan dessa, men ibland sitter det ledsna i i flera veckor. Jag vet aldrig när det ska komma, så man måste nästan vara försiktig runt sig själv. Eftersom minsta lilla sak kan ändra mitt beteende för en hel vecka. Även om jag inte fortsätter tänka på just den saken.
Jag vet inte hur jag ska göra för att sluta.
Ganska trött på det

BUP svarar:
Hej!
När jag läser ditt brev så slås jag av hur himla tungt och kämpigt du har det i perioder. Jag blir också glad över att höra att du ibland mår bättre och känner dig mer stabil. Det är viktigt att påminna dig själv om det när du är mitt inne i en period av mörka tankar och när du har det tungt.
Jag tycker de problem du upplever under dina svackor är allvarliga på så vis att du har både impulser och beteenden med att göra dig illa och självskada - till och med försökt ta ditt liv. Du berättar också hur du lider på olika vis och upplever en psykisk smärta i kroppen.
Du får också impulser att skada andra och du är klok som samtidigt inser hur dina utbrott och humörsvängningar påverkar dina nära kompisrelationer, men konsekvenserna av humörsvängningarna tynger dig också.
I ditt brev nämner du inte något om din familj och dina föräldrar. Jag undrar därför om du har kunnat prata med någon av dina föräldrar om hur svårt du har det? Kan de stötta dig och prata med dig om vad som kan vara dig till hjälp kring de problem du skriver om? Ibland när ungdomar berättar om liknande svårigheter som du berättar om, så finns det även andra problem i tillvaron. Är det så att du skriver till oss för att du inte känner att du kan få det stöd och den hjälp du behöver hemifrån?
Du undrar hur du ska göra för att sluta ha de här problemen. Det är en viktig fråga du ställer och för att du ska få ett bra svar så tror jag att du behöver få hjälp med en professionell bedömning hos psykolog eller annan behandlare som kan hjälpa dig att förstå mer om vad humörsvängningarna beror på.
Du eller dina föräldrar kan antingen kontakta BUP och rådgöra direkt om du behöver få en tid för bedömning på en BUP mottagning.
Eller så kan du som första steg kontakta din skolkurator som kan vägleda dig vidare till den hjälp du behöver.
Avslutningsvis vill  jag säga till dig att du är inte ensam om att gå igenom sådana svårigheter som du berättar om och man brukar kunna få hjälp med det så livet blir lättare igen.
Så ta hand  om dig och ge inte upp!