Tror jag behöver mer hjälp
Hej. Jag är en kille på 14 år. Jag tror att jag har gått in i en djup depression... Det senaste halvåret så har jag mått skit dåligt. Jag har varit ledsen och har haft självmordstankar varje dag. Senaste veckorna har det bara blivit värre. Jag skär mig själv varje natt för att smärtan ska försvinna, bara för en stund. ”Det är inte värt det” säger folk hela tiden, men dem fattar ju inte! Jag vet inte hur jag ska ta mig till!? Pratade med kuratorn om det och hon ringde min pappa... det var så han fick reda på det... och det fick mig att känna mig ännu värre... jag har problem med min mamma också, tror att det kan vara en orsak... ska börja gå i behandling... det har jag bestämt mig för men... det kommer inte räcka, det vet jag. Jag mår inte bra... Jag behöver hjälp, men... Vågar inte ta emot någon hjälp...
Maximiliam

BUP svarar:
Hej
Du skriver att du väntar på ett första samtal och du tror inte den hjälpen är tillräcklig. Det du måste göra är att samla så mycket kraft och mod du bara kan och berätta för dina föräldrar hur du mår just nu, dina tankar på att inte vilja leva, att du gör dig illa och upplever dig som deprimerad.
Berätta hur du innerst inne känner.
Om det är svårt att ta upp detta är det viktigt att de får veta att du tror du behöver mer hjälp en den som planeras. Att du får stöd och hjälp, vägledning hur ni går vidare och att ansvaret hur ni går vidare inte ligger på dig utan på dina föräldrar.
Du skriver att du ska börja. Det framgår inte när men om ni känner att det dröjer för lång tid till ditt första besök kanske det är möjligt att få en snabbare tid. Om det finns ett namn på den du eller ni ska träffa, är det ett bra alternativ att kontakta honom eller henne. Förklara läget och planera fortsättningen tillsammans. Jag vet ju inte heller vilka problem du sökte för och känner inte till den verksamheten. Ni kanske beslutar er för att kontakta er lokala BUP-mottagning istället.
I ditt brev tycker jag att du var bra på att beskriva dina bekymmer och det är tydligt för mig att du behöver hjälp. Att ha det som du har det - med återkommande tankar om att inte vilja leva och att du gör dig själv illa - ska ingen behöva.
Klokt och insiktsfullt av dig att du förstår att du behöver hjälp. Att det kan kännas nervöst att komma på ett första samtal är inte ovanligt när man inte känner varandra.
Det som är viktigt är att du är öppen med hur du mår och vad du är ledsen över. Du nämner din mamma som en orsak till hur du mår. Ta upp detta.
Lycka till