Vet inte vad jag ska göra
Jag vet inte vad jag ska göra.
Jag har inga problem med att prata om mina problem online där ingen vet vem jag är, eller om det är någon jag aldrig skulle träffa. Men jag skulle aldrig vilja prata med någon om det öga mot öga.
För om de visste exakt vem jag var så skulle de tvinga mig att äta mer, gå upp i vikt. De skulle kolla mina armar. Jag vill inte detta. Jag vill inte att mina föräldrar ska veta. Och jag vill inte sluta.
Men samtidigt vill jag ha hjälp, för livet har blivit svårare att leva.
Jag vet inte vad jag ska göra. För ena halvan säger att jag borde sluta och andra att jag borde fortsätta. Och att berätta för någon skulle innebära att jag gör ett val om vilken halva jag tar.

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver väl vilket dilemma du står inför.
Du vill inte berätta om det svåra av rädsla att då förlora det som din självdestruktivitet ger. Men samtidigt vill du ha hjälp att sluta för livet har blivit så mycket svårare.
Att livet har blivit svårare är kanske det lättaste att förstå. Du gör dig själv illa och försöker hela tiden dölja det. Du mår inte bra av det.
Så varför känner du att du behöver fortsätta? Bär du något inom dig, som du hittills inte kunnat  hantera på ett mer konstruktivt sätt?
Det är förstås svårt att svara på direkt. För att hitta svar som är till nytta för dig skulle du behöva tala med någon om hur du har det i ditt liv. Vad du känner, vad du behöver och vad du saknar.
Du säger att du aldrig skulle vilja prata med någon öga mot öga. Det är synd. De svar man kan få i en frågelåda eller i en chatt blir så mycket mer begränsade än ett samtal tillsammans med någon. Förstås kan man känna sig väldigt rädd och osäker inför ett sådant samtal.
Men om du vågar kan du få bättre hjälp.
Du kan läsa på ungdomsmottagningens hemsida vad de kan erbjuda. Där finns bland annat  möjlighet till samtal utan att dina föräldrarna är informerade.
Du kan också ringa - anonymt om du vill - chatta eller maila till BRIS.
Det finns också SHEDO, självskadechatten.
Att du har skrivit till oss är ett bra första steg. Det visar att den halva som vill berätta, vill och behöver få höras.
Men det är också möjligt att berätta om och samtidigt respektera den halva som vill fortsätta.
Försök!