Vill ge upp livet
Hej,  jag är en tjej på 17 år som just nu bara vill ge upp livet.  Det har hänt en del saker i mitt liv dom tyngt ner mig mer å mer hela tiden men har varit stark och klarat av den smärtan osv i måånga år...  Tills för nån månad sen.  Jag vill bara dö jag känner att det är den enda utvägen att få må bra. Jag har ringt BUP men fick ingen hjälp hos er ni tyckte inte det va så allvarligt. Jag behöver verkligen hjälp snälla vart ska jag vända mig och vad ska jag göra.  Skolkuratorn fynkar ej och fördyrt att gå till en psykolog...  Snälla hjälp
En tjej som ej vill vara kvar

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver hit till BUP.se när du har det så jättetungt!
Du känner att du bara vill dö men samtidigt avslutar du mailet med att du vill ha hjälp. Jag hoppas verkligen att mitt svar kan bidra till att du får hjälp till att gå vidare till ett liv där du mår bättre.
Det är väldigt tufft att känna som du - att det inte finns någon mening i livet.
Särskilt tufft blir det om man ber om hjälp och inte blir tagen på allvar. Jag kan inte förstå hur de kunde avvisa dig med att det inte var så allvarligt.
Jag tycker det är mycket allvarligt när en ung människa vill ge upp livet.
Var det så att du ringde BUP någon dag då du mådde lite bättre? Eller att det var svårt för dig att i telefon beskriva din situation så tydligt som du gör här i brevet hit till BUP.se?
Hur det än var, så behöver du hjälp nu och ge inte upp om att kunna få det. Du har rätt att må bättre än du gör och det finns bra hjälp att få. Jag föreslår att du antingen kan försöka igen på BUP och vara mycket tydlig med dina tankar och hur svårt du har det.
Du kan också välja att söka upp närmaste Ungdomsmottagning för att försöka få en samtalskontakt där. På Ungdomsmottagningen kan du också gå efter att du fyllt 18 år och det kan vara en fördel om du snart kommer att fylla det.
Du kan också få tillfälligt psykologiskt stöd genom att ringa Hjälplinjen, tel 0771-220060. Den kan du läsa om på nätet på www.1177.se.
Du har också möjlighet att få stöd på Tjejzonen genom att chatta med en så kallad storasyster.
Jag hoppas du får hjälp snart - det är du värd!