Vill inte oroa mina föräldrar
Hej! Jag är en tjej på 12 år. Jag mår inte bra alls jag skadar mig själv jag har många gånger tänkt på att ta mitt liv men inte vågat. Jag ser mig själv som tjock och tycker inte att jag är speciellt fin jag vill sluta äta helt men har nu börjat med att inte äta godis,kakor,chips och sånt.Jag läste på umo.se om nedstämdhet och om depressioner och där fanns det olika punkter som folk med depression känner igen sig i och jag kände igen mig i allt, jag mår som sagt inte bra alls och vill söka hjälp men vill inte att mina föräldrar ska veta för jag vill inte göra dom oroliga eftersom att jag inte tycker att jag har något stort ”problem”. Jag har mått väldigt dåligt i cirka 2 års tid och vill inte må dåligt längre.
Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skrivit till oss trots att du mår så dåligt. Det är mycket starkt av dig att kontakta oss. Du ska verkligen inte behöva må dåligt, utan istället få hjälp att kunna vara nöjd med dig själv.
Till att börja med behöver du prata med dina föräldrar, du ska inte bära detta själv. Att få veta hur du mår kanske kommer att göra dom oroliga, men det är ju för att dom älskar dig och vill att du ska ha ett bra liv. De är vuxna och du måste ge dom chansen att hjälpa dig.
Jag tänker att BUP är det bästa stället för dig att få hjälp. Dina föräldrar behöver då veta mer om hur du mår, ringa till BUP och vara tydliga med att du behöver hjälp så snart som möjligt.
Jag bifogar en del texter som handlar om nedstämdhet och självmordstankar och om hur det kan vara att komma till BUP för första gången.
Om det känns för svårt för dig att berätta för föräldrarna, så visa dom ditt fina och tydliga brev och mitt svar.
Gör det!