Finns det några krav för att få gå hos er?
Hej
har haft ångest under en lång period och även skurit mig. har berättat det för skolkuratorn men hon har slutat nu och litar inte på den nya kuratorn. När borde man söka vård för sitt psykiska mående? finns det några krav för att få hjälp hos er? orkar knappt med skolan och har bestämt mig att nu efter lovet inte gå till skolan förns jag få byta klass vilket lär ta ett tag, tyvärr. har panik och vet ej vad jag ska göra
anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du vill tala med någon när du inte mår bra. Du gjorde det med  skolkuratorn  som nu har slutat. När någon man anförtrott sig till slutar kan det kännas svårt att börja om med någon ny.
Men det kan ändå bli bra. Kanske kan den nya kuratorn vara bra att tala med om du prövar?
För att komma till BUP måste man ha problem, eller symtom som de kallas, som hör hemma inom barnpsykiatri. Ångest och självskada är sådana symtom. Om BUP tar emot beror också på hur stora svårigheterna är. Du kan läsa mer om detta på BUPs hemsida.
Du har haft ångest under lång tid, du har skurit dig och du orkar knappt med skolan. Det kan vara bra att kontakta BUP, att beskriva svårigheterna och sedan låta BUP avgöra om de tar emot eller om de hänvisar någon annanstans.
När man är så ung som du (14 år) vill BUP också ha kontakt med dina föräldrar och helst också att det är de som ringer och beställer tid.
Eftersom du har haft kontakt med skolkurator, antar jag att dina föräldrar känner till hur du mår. Om inte,så är det bra om du kan berätta det för dem. En anledning till att BUP vill ha kontakt med dina föräldrar, är att dessa då kan få hjälp med hur de ska stödja dig på ett bra sätt.
Genom vårdcentralen kan man få kontakt med det som kallas "Första linjens barn och ungdomspsykiatri", det vill säga en psykolog eller kurator på vårdcentralen. Då måste också dina föräldrar ta kontakt.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Där kan man ha kontakt utan att föräldrar medverkar.
Lycka till!