Knappt ork till något
Hej!
Jag vet inte vart jag ska ta vägen, hela mitt huvud är liksom kaos. Jag känner mig mer och mer ledsen och deprimerad för varje dag, jag har liksom knappat någon ork till det jag tycker är ”kul” och har tappat matlusten och har extremt svårt att sova. Ibland kan jag bara gå upp klockan 02.00 på natten och ta en 1-4 timmars promenad och ”rensa” tankarna. Jag har satt rutiner jag tränar minst 3ggr i veckan (förutom promenaderna då) och försöker att äta på fasta tider, men det verkar inte hjälpa och har hållt på med det i över en månad nu. Jag vet inte varför jag är så här deprimerad.
Snälla hjälp mig

BUP svarar:
Hej!
För det första - menar du att du vaknar ibland mitt i natten och går ut i upp till fyra timmar? Och att du dessutom tränar flera gånger i veckan?
I så fall blir det en väldigt hög belastning på din kropp och det kan vara därför som du inte har någon ork.
Om huvudet är kaos och du har extremt svårt att sova, låter det också som att det kan handla om stress. Är det något du känner igen - att du har mycket omkring dig som du är orolig för och/eller inte mäktar med?
Känner du dig pressad, driver du på dig själv hårt?
Är det  något som har hänt i ditt liv som du är ledsen för? Ibland är det som att man bara springer på för att slippa något man inte vet hur man ska hantera. Till exempel separationer, sorg, känslor av ensamhet eller att duga?
Hur har du det med din familj och vänner? Finns det någon som du har berättat för om hur du mår? Kan du göra det? Att dela med sig av sina tankar och känslor kan göra de lättare att bära.
Nu fick du många frågor och alla möjliga kommentarer. Du förstår säkert att jag tänker att hur du mår kan bero på en mängd olika saker.
Förutom sådant som är med psykologiskt, finns även förstås vitaminbrist, infektioner och dylikt som vi på BUP inte kan så mycket om.
För att veta om det är en depression, eller något kroppsligt som du har drabbats av, behöver detta utredas av en läkare.
Det viktigaste rådet är därför att börja med att prata med dina föräldrar om hur du mår och be dem sedan att ringa till vårdcentralen så du kan få en tid där.
Om detta av något skäl skulle vara svårt för dig föreslår vi skolsköterskan. Hon kan då hjälpa dig vidare.
Hoppas du kommer att må bättre snart!