Dagdrömmandet har blivit för mycket?
Hej BUP.
Jag är en person som ÄLSKAR att dagdrömma och att läsa. Jag läser något = förvränger historien lite och fortsätter. Dagdrömmandet tar upp mycket tid i slutändan och jag kan spendera timmar sträckläsande en bok. Så varför skriver jag till er?
Jo ni förstår, allt detta tänkande har börjat påverka mig (tror jag). Jag kan bli helt förvånad när jag plötsligt är framme vid skolan för att jag gått och dagdrömt osv.
Och sedan till den lite mer allvarliga biten. Det har mer och mer gånger hänt att jag får en slags overklighetskänsla. Det blir obehagligt. Och jag kan stå och titta på mig själv i en spegel tänkandes "jag är här just nu".
Jag vet inte riktigt, det har väl helt enkelt blivit för mycket? Och vanliga livet har verkligen börjat bli väldigt tråkigt. Det finns ingen spänning i det.
Finns det något tips för att typ fixa det här? Tacksam för svar!
Bokmalen

BUP svarar:
Hej!
Mycket dagdrömmande kan både vara något bra och bli till något svårt. Det kan ge möjlighet och utlopp för kreativitet och skapande. Men det kan också bli ett sätt att fly undan det vardagliga livet och hindrande för hur man anpassar sig och lär sig hantera det.
Mycket dagdrömmande kan också ge den känsla av overklighet du beskriver.
Hur kommer det sig att du dagdrömmer så mycket, tro? Du säger att det vanliga livet har blivit tråkigt, att det saknar spänning. Det kan vara en viktig anledning. Kan du då försöka göra det mer spännande? Utgå från innehållet i dina dagdrömmar och se vad som fattas dig och vad du önskar?
Kanske skulle det vara bra för dig att tala med någon vuxen om detta?
Du kan då vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller till skolkurator.
Lycka till!