Tänker mycket på vikt och utseende
Hej BUP.
Jag är en person med blandade känslor. Jag har länge och mycket tänkt på min vikt och mitt utseende. Alltid sett mig själv som den fula och tjocka i gruppen. Den som skulle bli vald sist. Men problemet är kanske inte riktigt det. Utan mer om vad jag börjat göra för att typ "fixa" mitt lilla problem.
Jag har länge använt metoden av att jag slår mina armar mot kanten av bänkar eller hårda föremål för att få blåmärken. Blåmärken går bort utan några synliga "skador" men jag kan fortfarande känna smärtan, och den försvinner inte på en gång. Alltså är det ett effektivt sätt. Och ingen frågar direkt något om små blåmärken.
Sedan hela grejen med att jag typ söker mig till uppmärksamhet. Jag kan rentutav visa upp mina blåmärken och säga något som "oj, jag visste inte ens att jag hade den här" bara för att folk ska prata om det. Alltså söker jag uppmärksamhet.
Sedan har vi den fina biten med mitt ätande. För någon månad sedan började jag räkna kalorier. Strax efteråt satte jag upp min gräns. Och det hände flera gånger att jag gick över min gräns, vilket gjorde mig ledsen vilket i sin tur fick mig att vilja kompensera och så åt jag jättelite nästa dag. Och nu vid jul blev det helt enkelt för mycket. Jag åt mer än dubbelt så mycket kalorier som min gräns och kände att det blev för mycket. Jag såg mig själv gå upp flera kilon och bestämde mig för att typ försöka spy.
Det hela går i vågor. Jag har inga problem med ätandet, men resultatet.
På kvällen när alla andra sover sitter jag i badrummet och halvgråter i frustration. Jag slår mig själv blå och försöker att hitta en lösning på problemet kallat vikt.
Jag inser själv att det inte är hälsosamt men jag är inte så extrem som det låter. Det är lätt att överdriva, och jag har nog gjort det här. Allt är sanning. Men ett ord kan göra en sak till en helt annan. Men jag känner fortfarande att jag gör fel. Så jag skulle vara tacksam för svar.

BUP svarar:
Hej!
Du slutar ditt brev med att du känner att du gör fel.Jag tycker, att det du berättar om i brevet med de utvägar du funnit på dina problem är olyckliga, men jag kan inte säga att de är fel.
Det är ju så att du har hittat metoder för att orka med tillvaron och det är väldigt lätt att förstå att du då använder dem. Jag får också intryck av att du är kritisk mot dig själv som söker uppmärksamhet på olika sätt och då bland annat genom att du förorsakar dig själv blåmärken.
Jag håller med om att det vore bättre om du hittade andra sätt för att slippa ångest och oro än självskadande, men det är ju också det du söker genom att skriva hit till BUP.se. Jag hoppas att du kan ha någon hjälp av det svar jag ger dig här.
Då jag läser ditt brev får jag intryck av att du är en både känslig och reflekterande tonåring som funderat mycket över hur du är och ser ut och liksom andra tonåringar så jämför dig mycket med de andra i din omgivning. Då man kommer in i tonåren så blir de flesta väldigt osäkra på vilka de är i sökandet efter en ny och vuxnare identitet.
Många blir liksom du självkritiska och ledsna och frustrerade, men det hör också till att man andra dagar kanske känner sig uppåt.
Du- liksom många andra- försöker få kontroll över den här kämpiga tiden med att gå ned i vikt eller med självskadande, men du har så klokt redan förstått att det inte är rätt väg att gå.
Jag tycker inte att det är fel att du söker uppmärksamhet då du har det jobbigt! Tvärtom är det bra - men det gäller förstås att du får rätt uppmärksamhet som hjälper dig vidare till att må bra.
Skulle du kunna visa dina blåmärken för dina föräldrar och också berätta för dem hur det känns för dig, att du inte mår bra? Du behöver hjälp från någon vuxen person som du kan lita på för att slippa sitta i badrummet i din ensamhet och vara ledsen.
Dina föräldrar finns närmast dig och måste veta för att kunna stötta dig.
Om du av någon anledning inte kan få stöd av föräldrarna så tycker jag att du ska söka upp skolkuratorn i din skola och prata med hen.
På nätet kan du också få hjälp genom att chatta med Tjejzonen och du kan söka dig till Ungdomsmottagningen. Där kan du få samtal utan att dina föräldrar måste vara med.
Varmt lycka till!