Vad har jag för problem?
Hej! Jag är en 14 (snart 15) årig tjej, och går alltså i åttan. Nu behöver jag hjälp på vad kanske jag har för problem och ifall jag ska söka hjälp.
Jag har mycket ångest över skolan, och pressar mig själv. Jag har mycket prestationsångest från mig själv men min familj är super härlig och pressar inte mig alls. Jag vilk få bara 10, minst 9, på prov och betyg. Varje onsdag (som är vår provdag) vaknar jag och är säker på att jag är sjuk- jag har så otroligt ont i magen och mår så illa, kan inte äta typ nåt före provet. Efter jag skrivit klart provet "analyserar" det, och sedan frågar jag massa frågor gällandr provet av min bästis. Hon svarar på några, men sedan säger hon att jag ska vara tyst och bara chilla, men jag kan inte.
Och då när vi ska få ut provet har jag så ont i magen, mår så illa, skakar en massa, håller på att svimma ibland, känner gråten i halsen, hjärtat slår så fort och det känns som att jag kvävs (ångest kanske, eller vad tror du?) Orkkar inte leva med denna ångest/stress.
Jag har också haft ett par panikattacker.
På lågstadiet var ja typ alldrig sjuk, men nu på åttan har jag varit över 3 veckor borta pga. Av flunssor. Flunsan kommer typ alltid på/till veckoslut eller på loven,och vid ett skede var jag 2 veckor borta pga sjuk, och före det hade jag under 2 veckor haft prov/förhör varje dag.
Märkte kring förra julen att mitt mående blev sämre och ångesten började då, och har mått såhär sen dess typ. Var ett par gånger hos kuratorn förra året men slutade gå till henne för började skämmas hur jag mår. Tänkte kanske gå tillbaka till henne men är rädd att hon skickar mig vidare (vill inte det för vill inte att mina föräldrar vet), eftersom var hos henne i lågstadiet och då skickade hon iväg mig till en psykolog fast jag sa nej-jag vill inte. Litar på henne, men detta tynger mig ändå lite.
Jag känner mig alltid trött, kan sova 10 timmar på veckoslut men är ändå trött.
Mitt självförtroende är skit, vågar alldrig markera eller svara i klassen ifall jag inte är 110% säker, vågar inre bara svara fel framför klassen och lärarna. Snälla behöver verkligen hjälp. Har också en väldigt nära vän som är svårt deprimerad, har social ångest och panikångest och pratar alltid med henne, men känner alltid då att jag inte har en anledning att söka hjälp, hon har ju det värre.
Speciellt på kvällarna tänker jag att jag ska söka hjälp, men på morgonen/en lite bättre dag tänker jag bara att jag var löjlig och att jag inte ska söka hjälp.
Snälla hjälp, vad är mitt problem, kan kuratorn skicka mig vidara eller berätta till mina föräldrar och ska jag gå till henne?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du undrar vad ditt problem är. Samtidigt beskriver du det så väl. Du ställer alldeles för stora krav på dig själv för att du ska kunna tycka att du är tillräckligt bra. Du blir uttröttad av att jobba så hårt i skolan och kanske är det därför du blir sjuk när du får vila och stresspåslaget minskar.
Du vill inte att dina föräldrar ska veta om hur du mår. Varför? Är du en tjej som vill klara mycket själv och som är van vid det? Då är det isåfall lätt att bli stressad inför de överkrav man ställer på sig själv. När man är ung behöver man ännu stöd från vuxna. Man kan ännu inte klara allting ensam och samtidigt må bra.
Du undrar om du ska söka hjälp. Ja, det tycker jag. Att tala med någon om det här kommer att hjälpa dig. Vad bra att du haft kontakt med en kurator som du kan tänka dig gå till igen! Men du är rädd att hon skickar dig vidare och att hon talar med dina föräldrar.
Berätta för henne om vad du är rädd för och hur du vill ha det, så ni kan tala om det tillsammans. Om hon vill skicka dig vidare kan du säga att du vill stanna hos henne och ni kan tala om hur ni ska göra.  Och om dina föräldrar får veta mer om hur du mår kanske de också kan ge dig mer stöd.
Försök att inte skämmas över hur du mår! Då är du för sträng mot dig igen.
Vi kan alla kan komma i situationer i livet då vi behöver stöd av någon för att må bättre igen.
Tag kontakt med skolkuratorn!