Har varit mobbad från 2an-6an
Hej BUP!
Jag är en tjej på 14 år som har varit mobbad från 2an-6an. Jag går i 8an nu och samma sak har hänt fast andra personer. Mina bästavänner vände sig emot mig, nu har jag ingen tjejkompis i min ålder. Jag går hos skolkuratorn 1 gång i veckan för att reda ut allt men ingenting händer och dom fortsätter kalla mig saker som "hora, fitta, tönt, äckel" varje dag. Dom har hotat mig oxå. Vad ska jag göra? Jag mår jättedåligt över detta och har börjat skära mig igen efter ett uppehåll. Hjälp mig, vad ska jag göra?
Tack på förhand.
Tjej 14 år

BUP svarar:
Hej!
Jag blir väldigt upprörd då jag läser ditt brev och förstår att du inte fått den hjälp du har rätt till, trots att du varit så illa mobbad i många år! Det är fruktansvärt och helt oacceptabelt och så ska det helt enkelt inte kunna gå till.
Skolan har ett absolut ansvar för att motarbeta all slags mobbing direkt. Jag blir undrande över att du regelbundet går hos  skolkuratorn och att du ändå har utsatts för så grov mobbing som du beskriver. Skolkuratorn borde ha sett till att det blivit slut på kränkningarna och hoten och det bör hen ha möjlighet till genom samarbete med mentor och skolledning.
Mobbing är allvarligt på flera sätt och en mycket allvarlig sida av den är vad den gör med den mobbades självkänsla och hälsa nu och på även på lång sikt.
Jag lägger till en artikel om mobbing som kan vara bra att läsa för att förstå vad du och alla andra som drabbas är utsatta för. Jag tycker också att det kan vara värt att läsa den här länken som jag skickar med från Skolinspektionen:
Barn-och elevombudet på skolinspektionen
Jag förstår verkligen att du mår jättedåligt och börjar självskada dig då du utsätts för så grov mobbing.
Jag tycker att du och dina föräldrar omedelbart ska kräva att skolan sätter stopp för mobbingen och det kan du göra genom att säga det till skolkuratorn eller att du och dina föräldrar talar direkt med mentor och skolledning.
Jag tycker också att du ska ta kontakt med BRIS, antingen genom att ringa eller chatta. där kan du få extra stöd.
Hoppas att du får hjälp med en gång!