Rädd för mig själv
Jag har varit deprimerad i snart 4 år, jag har haft så sjukt jobbigt i mitt liv, jag har blivit flyttad till jourfamilj på grund av min pappa. Där bodde jag 1 sommar, och efter det har allting blivit lite bättre hemma. Men när jag kom hem så började jag självskada så sjukt mycket, det vart till en vardagsrutin att göra det. Varje morgon, innan skolan och innan allting. Det var nummer 1 på dagen. Jag har alltid haft sådan dödsångest som blandat sig med panikångest och sen har jag bara känt att jag inte vill leva här. Det spelar ingen roll hur mycket vänner säger att jag betyder, för jag tycker att jag inte passar in i detta samhälle. Helt ärligt så har jag självmordstankar hela dagarna och jag kan inte bli av med dom. Jag har funderat på hur jag ska ta självmord och jag har funderat på en början på mitt självmordsbrev. Jag har gått på Bup flera gånger men nu har jag blivit så isolerad att jag inte kan öppna upp längre. Men kuratorn och Ungdomscoachen har ställt till så sjukt mycket i mitt liv. Och jag kan inte lova att jag lever om 1 år, 1 månad, 1 vecka eller ens 1 timme. Jag kan bara inte det. Jag kan inte hantera mig själv och jag är så sjukt rädd för mig själv.. Snälla hjälp...
Colan

BUP svarar:
Hej Colan!
Vad bra att du skriver. Du beskriver verkligen hur svårt du har det, så att man förstår hur du känner. Jag förstår att du har vänner som du betyder mycket för, även om du själv är så ledsen att du inte kan se det just nu.
Nu känner du att du inte orkar prata med någon på BUP och du har inte några bra erfarenheter av kurator/ungdomscoach. Ändå tror jag att du behöver lufta dina tankar ihop med någon annan. Då skulle du också kunna få hjälp att fundera på hur du bättre kan påverka din situation.
Kanske du skulle kunna vara hjälpt av att kontakta tjejzonen. Det är en sida där man kan få hjälp och stöd på olika sätt. Bland annat har de en chattsida. Kanske kan det vara lättare för dig att inte behöva sitta i samma rum, utan vara mer anonym och välja vad du vill/kan prata om.
Om dina tankar blir allt för tunga och skrämmande kan du vända dig till självmordsupplysningen.se. Även de har en chattsida där man kan vara anonym.
Du kan söka BUP akut, vilken tid på dygnet som helst, om du blir akut rädd för dig själv och känner att du behöver träffa någon direkt. Du kan kontakta vårdguiden 1177 för att få information om hur det fungerar där du bor.
Det är så viktigt att du söker hjälp direkt när det känns som allt rasar över dig. För det finns hjälp och jag träffar så många som det blivit ljusare för så småningom.