Några frågor om utredning, diagnos och medicinering
Hej,  jag har några frågor.
1. Hur går en utredning för tex. deppression till? Jag undrar verkligen.
2. En fältassistent har sagt till mig att man kan ta medicin när man håller på att komma igång med en utredning eller behandling, är det sant?
3. Kan jag gå igenom flera utredningar samtidigt?
4. Hur lång tid tar det att få svar om man har en diagnos eller inte?
5. När ska man andvända medicinering?
S

BUP svarar:
Hej!
1. I rutan här nedanför finns en länk till texten här på BUP.se som beskriver hur en utredning av depression går till. Det står "Vad händer på BUP" i tre rubriker, men du ser att innehållet är lite olika. Det beskriver hur det går till när BUP bedömer depression, ångest respektive adhd. Hoppas du där hittar svar på denna fråga.
2. Det är alltid en läkare som bedömer vilken medicin som skulle kunna passa som behandling. När man ska börja med den och hur mycket man ska ta. Fältassistenten har rätt att det händer att man får börja med medicin innan utredningen är helt klar.
3. Ja, du kan gå igenom flera utredningar samtidigt. Det är ofta så att de som utreder vill förstå om det är det ena eller det andra - eller flera saker som gör att man mår dåligt. Inte sällan finns det också flera orsaker, ibland hänger det ihop, så att de så att säga påverkar varandra och gör att man har det extra svårt.
4. I rutan nedanför finns även länkar som handlar om hur länge man brukar ha kontakt med BUP. Utredningar tar olika lång tid. Därför är det svårt att säga hur länge man få vänta på ett svar. Man måste räkna med minst en månad och innan det en väntetid innan den påbörjas.
5. Medicin ska man få om läkaren bedömer att det skulle kunna vara till hjälp för att man ska må bra eller bättre. Medicinen behöver provas ut noggrant. Läkaren - ofta tillsammans med sjuksköterskan - följer upp när man har börjat ta medicin, så att de får veta om den har gjort skillnad. Ibland ändrar man hur mycket medicin man ska ta, ibland byter man medicinsort. Vissa mediciner slutar man med när man mår bra igen.
Hoppas det här gav dig svar på dina frågor!