Saknar mina kompisar så mycket
Hej
Jag har varit nedstämd i över 3 år men har aldrig vågat söka professionell hjälp men tror att jag har en depression. Jag har berättat för mina föräldrar för ungefär ett halvår sen nu att jag mått dåligt länge men inte sagt anledningen eller hela sanningen. Jag har haft självmordstankar och även försökt ta självmord men det var ungefär ett år sen jag blev av med mina självmordstankar.
Den tiden så träffade jag mina då två bästa vänner. Dom var mitt allt och vi gjorde allt tillsammans och jag mådde verkligen bra för första gången på 2 år men sedan hände det något. Jag vet inte vad jag tänkte men jag blev på nåt sätt less på dom och stötte bort dom och drog mig tillbaka. Nu har vi knappt pratat på någon månad och jag saknar dom mer än någonting annat och förstår inte vad jag tänkte med dom var dom bästa vännerna jag någonsin har haft. Men när vi pratat om det här så säger dom bara att dom tycker att jag ska söka hjälp för hur jag mår som att dom inte kan bli vän med mig förens jag är frisk. Det värsta är att jag hade väldigt många gemensamma kompisar med dom som är med dom och inte med mig vilket gör att jag inte har några kompisar kvar och jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Saknar alla så mycket men tror inte att någon av dom vill umgås med mig längre men vet verkligen inte varför. Vad ska jag göra? Både med vännerna och mitt mående för det här tynger mig väldigt mycket.
L

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att du verkligen vill återuppta kontakten med dina två vänner som gjorde att du mådde bra! Vänner är viktiga.
Jag vill ändå börja med att uttrycka min stora glädje över att du blivit av med dina självmordstankar. Det måste känns skönt. Fantastiskt och på egen hand. Bra jobbat!
Du beskriver dig som deprimerad och har aldrig vågat söka professionell hjälp. Hur kommer det sig att du tvekat inför att söka hjälp. Om du varit nedstämd i 3 år tycker jag att du ska ta det viktiga steget och söka hjälp.
För att dina föräldrar (den du chattar med eller kommer att samtala med) ska förstå dig är det väldigt viktigt att du berättar hela sanningen eller anledningen till att du är nedstämd om du vet varför eller tror dig veta varför.
Då är frågan hur du går vidare och vem du ska vända dig till. Jag lägger till en artikel om hjälp på nätet och per telefon och hur ett besök på BUP kan gå till.
Som ett första steg vill jag rekommendera dig att ta kontakt med
tjejzonen eller
ungdomsmottagningen.
Jag tycker att det var modigt av dig att berätta för dina föräldrar om hur du mår och skulle vilja att du gör ett nytt försök och berättar att du verkligen behöver deras stöd och hjälp. Att dom kan finnas för dig lite mer just nu - då du har kamratproblem.
Jag tycker att dina kamrater verkar visar omtanke om dig då de såg att du skulle behöva hjälp.
Frågan som bara dina kamrater kan svara på är varför de inte vill ha någon kontakt just nu. På samma sätt som du kände behov av att dra dig tillbaka och vara ensam reagerade de på att du var nedstämd. Det är inte ovanligt att kamratrelationer påverkas när någon i kamratgänget mår dåligt.
Om du visar dina vänner att du söker hjälp kanske de blir mindre oroliga för dig och kan återuppta kontakten.