Rädd och ångestfylld
Hej, jag är 17 år och har lidit av (diagnostiserad) depression under snart ett år. Fick setralin utskrivet av min läkare vilket efter 1 dag ledde till en panikångestattack, vilket jag aldrig upplevt tidigare. Efter den första började jag få fler av dem under några veckor. Har sedan dess efter att panikattackerna avtagit, ca 2-3 månader sedan haft ständiga overklighetskänslor. Nu den senaste månaden har jag upplevt allt annorlunda, men inte som tidigare overklighetskänslor. Det känns som att tiden flyter ihop. Jag kan inte skilja på 10 minuter eller 2 timmar längre. Har fått dålig tidsuppfattning och känner att jag verkligen är "i nuet" om man kan säga så. Det känns som att allt jag gjort tidigare försvinner liksom som om jag glömmer det. Har svårt att till exempel skilja på om vad som hände igår egentligen var förra veckan eller till och med månaden. Jag har dåligt minne och har fått försämrad syn, men synproblemen är inte ständiga utan kommer ibland då allt kan bli suddigare. Började få sämre minne redan innan jag diagnostiserades och tog upp det med min kurator som sa att det var normalt vid depression. Men det blir bara värre. Känner mig liksom inte sammankopplad med min egen kropp. Det känns ungefär som om jag ser allt genom en glasskiva, som om jag inte är där. Det är så svårt att förklara... Jag kan inte känna "djupet" av föremål i ett rum. Det är som att se på en film hela tiden. Känner mig så sjukt avskärmad, isolerad och utanför verkligheten och har ingen aning om vad det beror på. Vet du/ni vad det är som har hänt? Och vad ska jag göra för att bli bra igen? Är ständigt rädd och ångestfylld. Känner mig så ensam...

BUP svarar:
Hej!
Du måste tala med läkaren som skrivit ut din medicin och höra om detta kan vara biverkningar av medicinen eller om det kan vara något annat. Du kan också läsa på bipacksedeln som följer med medicinen om eventuella biverkningar men det är viktigt att du kontaktar din läkare och tar reda på mer.
Jag tycker också att du ska tala också med dina föräldrar om det här. Det kan kanske hjälpa dig så att du inte behöver känna dig så ensam och rädd.