Orkar verkligen inte mer
Jag är en 13-årig tjej som verkligen inte orka mer jag har tänkt att ta självmord för att jag hatar mitt liv och mitt utseende. Jag har försökt att ta självmord 5-6 ggr och håller på att skära mig. Och jag ligger bara hemma i min säng o gråter mig till söms, och den killen jag gillar är 5 år äldre än mig själv och jag vet att det är omöjligt men jag vet inte vad jag ska göra för jag vill bara inte leva mer snälla jag behöver hjälp😭😭💔💔

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att du har det riktigt tufft med allt nu. Det är som svårast i livet när man inte ser någon utväg. Det viktiga är att att göra så som du gjorde nu: be om hjälp.
Du tror mig kanske inte om jag säger att det kommer att gå över, för när man har det som mörkast är det svårt att lita på att det skulle kunna vara så. Då får man ta det varligt, ett steg i taget. Så småningom kommer det ett ljus längst bort i den där mörka tunneln.
När jag läser ditt brev tänker jag att det är flera saker i ditt liv som tynger ner dig. Något som gör dig ledsen, något som känns omöjligt att reda ut. Du sätter ord på något som många av oss - oavsett ålder - kan känna igen oss i: hur ska jag klara av det här livet? Det är svårt, men det går!
Jag vill att du vänder dig till en vuxen i din närhet. Helst din mamma eller pappa, kanske en annan släkting du känner att du skulle kunna prata med. Om det är svårt att berätta hur du känner det kan du skiva ner det, så som du gjorde till oss.
Tillsammans med den vuxne kan du söka hjälp på vårdcentralen eller på BUP-mottagningen. Du skriver inget om du har kontakt med någon nu eller har haft det förut. Om du har haft det, glöm inte att man får komma tillbaka hur många gånger som helst. Tills man mår bra igen. Om du har det nu, tänk också på att ju mer du vågar berätta desto lättare är det att förstå vad du behöver för att må bra igen, och att hjälpa dig med det.
Om du har svårt att ta steget att prata med någon i din närhet, eller om det på annat sätt känns jättesvårt, till exempel då på kvälllen när du gråter och inte kan somna, tycker jag att du ska ringa eller chatta med t ex BRIS eller Tilia.
På Tjejzonen och Jourhavande kompis kan du få chatta med unga som ger stöd till de som vill ha någon att prata med på nätet.
Här i länken UMO kan du läsa vad ungdomsmottagningarna skriver om att må så dåligt så man har självmordstankar och i rutan här nedanför vad vi på BUP har skrivit om samma sak och andras liknande frågor.