Är det här aggressionsproblem?
Hej jag är en tjej på 12 år o jag blir arg för den minsta lilla saken, Min bror kan gå över till min sida av rummet o då börjar jag skrika o slå hnm för För att han ska gå, en gång hotade jag hnm med en kniv för att jg blev så arg. Ja vet att vid tonårs åren så blir man arg och så men ja tror att Dehär inte handlar om de, Jag blir arg för dom minsta lilla sakerna och när ja är er kan jag inte kontrollera lig själv, för jag blir inte arg jag blir förbannad och efter det utbrottet så får kag sjukt mycke skuldkänslor för jah inte kan kontrollera mig o kan bara börja gråta, E Dehär aggressionsproblem? Vill verkligen ha svar flr Dehär e sjukt jobbigt för mig o har gått igenom de i ungefär 2 år nu!
Sara

BUP svarar:
Hej!
Du låter som en mycket klok person, som vill ta ansvar för det du gör. Det låter som att du bryr dig om din bror och inte vill göra honom illa.
Det är bra att be om hjälp när man känner att det är något som man inte vet hur man ska hantera.
Det är ganska många som skriver hit som tycker att de har problem med sin ilska. Du kan läsa om det här nedanför i rutan. Där har jag också lagt till annat som vad ilska är, varför man blir arg, om att säga ifrån och att säga förlåt. Du kommer nog att känna igen dig.
Eftersom du tycker att det är sjukt jobbigt att bli så här arg kan man säga att du har problem med din aggression. Att ha problem med något betyder dock inget annat än att det vore bra om du kunde berätta lite mer om dina bekymmer för någon vuxen i din närhet, så att den personen kan hjälpa dig med detta bekymmer.
Det är aldrig farligt med känslor i sig. De är väldigt bra att ha. På så sätt kan man säga att det är bra att du känner ilska. Ilska behöver man för att kunna säga ifrån.
Sedan är det väldigt olika från person till person hur snabbt och starkt man reagerar på sådant som man är med om. Vissa personer reagerar så snabbt att de inte ens själva hinner med riktigt. Det är ofta väldigt jobbigt att ha det så.
Till reaktionen hör också vad man gör när man känner något. En del personer håller det mest inom sig, grubblar och så. Andra reagerar mer utåt. Om man gör saker mot andra som sårar, skadar eller skrämmer andra, får man ofta skuldkänslor efteråt. Att känna skuld är ett tecken på att man vet vad som är fel att göra mot andra.
Ibland blir man arg på en sak eller person då man egentligen är ledsen eller stressad. Ibland handlar det om att man egentligen är arg för något helt annat. Det är viktigt att reda ut hur man har det i livet för att man ska kunna bli av med sina utbrott.
Dina föräldrar har säkert märkt hur det blir för dig. Kan du visa dem det här brevet och berätta att du vill ha hjälp?
Det kan finnas kurator eller psykolog på vårdcentralen som du kan få komma till eller så kan du gå till skolans kurator. Det är viktigt att be om hjälp och inte försöka lösa alla sina problem på egen hand.
På Snorkel finns lite tips från BUP i Uppsala om starka känslor och här är en film som heter Känslofakta som du  kan titta på.
Lycka till!