Röka istället för att skära sig?
Hej! Jag är en tjej på 13 år och jag mår riktigt dåligt. Jag har haft ätstörningar och självskadebeteende i snart 1 och 1 halvt år. Jag har svält mig själv, hetsätit och försökt kräka upp maten men det funkar inte, jag har haft många sorters självskadebeteenden både att skicka bilder till killar, skära mig och svälta. Jag har också tänkt flera gånger på om jag verkligen ska fortsätta leva, för detta livet är inget jag vill leva, har försökt ta livet av mig men har aldrig funkat.
Men för ett tag sen började jag testa röka istället för att skada mig själv, min mamma blir så besviken när jag skadar mig själv så jag ville göra något annat än att skada mig, så jag började röka lite då och då när jag kände för att skada mig själv. Det hjälper mig jätte mycket och mina vänner förstår förutom en av dom, hon blev riktigt sur och ville att jag sluta. Men jag mår ännu bättre när jag tagit några bloss. Kan jag göra detta? kan man mamma bli surare om hon får reda på att jag röker istället för att skada mig själv? lixom jag vet att det är lika farligt att röka som att skada sig, men det är väl bättre om jag skär mig?
En tjej som mår extremt dåligt.
Röka istället för att skära sig?

BUP svarar:
Hej!
Oavsett vad man har varit med om - det är alltid en dum idé att göra illa sig själv, att vända sin frustration inåt mot sig själv.
Och nej, rökning är därför inte en lösning på dina problem. Du måste fundera på vad som ligger bakom ditt beteende.
I ditt brev till oss avslutar du med att skriva att du är en tjej som mår extremt dåligt och du inleder på nästan samma sätt.
Vad tror du själv är bakgrunden till att du mår så dåligt? Är det något speciellt som har hänt i ditt liv som har satt sina spår? Hur har du det just nu med vänner, med skola och familj? Vad har du för drömmar om framtiden?
I livet går det ju lite upp och ner för nästan alla av oss. Ibland har man det helt OK, kanske till och med riktigt fint, ibland är det mest motgångar. När det är som värst kan det kännas som att det inte finns någon ljusning, inget att se fram emot. Man har slutat hoppas.
Jag anar att det finns mycket mer till din historia än du berättar här. Att skriva ett svar till dig - när jag egentligen vill ställa följdfrågor för att förstå bättre vilken hjälp du behöver - känns otillfredsställande. Du får då inte den hjälp vi bedömer att du behöver.
Du nämner din mamma i ditt brev. Vad har du berättat för henne om hur du mår, hur mycket vet hon och har förstått?
Finns det andra vuxna i din närhet som vet hur du har det?
När man mår dåligt ska man alltid börja med att fundera på: vem kan jag berätta för?
Det spelar ingen roll om man är tretton år eller trettio - det känns mindre tungt att bära sina sorger om man kan dela dem med någon annan.
Eftersom jag inte vet om du har läst vår information här om självskadebeteende och vad andra frågat som skrivit hit om detta, så bifogar jag lite om det i rutan nedan.