Vad har jag gjort för fel?
hej jag vet inte vad jag ska göra
För ca 6 mån blev min kompi deprimerad. Jag var den första som hjälpte henne. Men hon började att bete sig dåligt mot mig sluta svar ignorera mig och frya ut mig, jag vet eller har i alla fall senare fått berättat att det är pga av hennes sjukdom. Men det hjälper ju inte mig jag mådde dåligt kände mig mobad vågade inte prata med någon annan osv. Vi hade bokat 1 år tidigare en språkresa men 8 h innan flyget ska gå får jag beskedet att hon inte ska med. Sitter där mitt i natten får det beskedet detvar att vi skulle åka på språkresa som fick mig att fprtfarande vilja leva sista mån innan det. sedan när jag kommer hem från den försöker jag att kontakta henne men hon svarar inte. Efter sommarlovet när vi börjar skolan säger hon inte ens hej till mig utan tittar bara argtoch får mig att känna mig otrygg liten och obefintlig. det leder till att jag bara sitter tyst. Varje kväll går jag hem och gråter undrar vad jag har gjort för att förtjäna skär mig även någon gång i veckan. vad hade jag gjort för fel jag hade bara försökt att hjläpa henne . det höll på så ett tag sedan blev jag arg på henne bara. Månaden innan sommarlovet hade jag bara tänk på henne och föröka vara med henne så alla mina andra komåisar var inte mina kompisar längre. På rasterna efter sommaren stod jag helt själv på rasterna och helt tyst. sedan slutar min vän gå i vår klass. Jag får värre sömnbesvär mer självmordstankar struntar i allt kan inte koncentrera mig osv. Så har det vart i några månader. min kompis har fått frysta betyg vilket gör mig arg ska jag sänka alla mina betyg för att hon har mobat mig medans hon behåller sina. Jag gjorde precis ett test på depression.se där stod det att jag var djup deprimerad. Jag vet inte om jag vågar berätta det för någon. På mig ser man inte direkt att jag inte mår bra. Detta året är också då man söker in med sina betyg till gymnasiet jag har bra betyg men i och med att jag max kunnat koncentrera mig max 3 min så har jag såklart sänkta många av mina betyg så at jag inte längre kommer in där jag vill. Medans hon fortfarande har samma då. Om jag berättar de kanske har mer förståelse för mig och att jag inte kunnat prestera som jag brukar har ex aldrig fått c i spanska men iår fick jag det har alltid fått a. Kommer bara tycka att jag är desperat och tycka att detta bara är en dålig ursäkt för att jag blivit dålig. de kommer nog bara säga att min kompis mår mycket sämre än mig och att jag får skjöta mitt eget. men man ser ju faktiskt inte på utsidan hur någon mår. Jag ser nog snarat gladare för att försöka hålla min fasad upp. När jag ar svårt att koncentrera mig eller väldigt ofta flera ggr om dagen tänker jag hur man bäst tar sitt liv och att inga kommer sakna mig. Det finn saker jag drömmer om att göra som att bli läkare, bygga hus osv men den enklaste utvägen är ju endå att dö för då har man ju inga känslor allt är över och man vet inte vad man missar
tacksam för svar vad jag ska göra.
aavb

BUP svarar:
Hej – tack för ditt brev!
Det var rörande att läsa. Din kompis måste betytt väldigt mycket för dig. Du skriver att det var för att ni skulle åka på språkresan tillsammans som du fortfarande ville leva då. Jag tänker att det blir som ett traumatiskt övergivande av dig. Du förstår liksom inte vad som hände och varför hon lämnade dig så plötsligt.
I sådana situationer när man inte vet eller förstår är det lätt att man vänder sig mot sig själv och undrar vad man gjort för fel. Även om det inte alls har med dig att göra så är det ändå lätt att börja tänka i sådana banor.
Det låter bra att du så småningom också kunde känna dig arg på henne. Men allt detta har satt sina spår i dig och nu är du deprimerad och nedstämd och tänker på att du ska ta ditt liv som en utväg.
Jag tycker du ska skaffa dig någon att prata med om det du varit med om och hur det påverkat och fortfarande påverkar dig. Du skriver att du vet inte om du vågar berätta för någon.
Jag hoppas du vågar berätta för dina föräldrar så de kan hjälpa dig ta kontakt med en vårdcentral eller BUP. En annan möjlighet är att berätta för din skolkurator och ta hjälp av hen.
Du skriver att du tänker att ingen skulle sakna dig om du dör. Jag tror dessa tankar har att göra med att du blev övergiven som du beskriver.
Så försök sluta anklaga dig själv och sluta inte upp att drömma om din framtid!
Lycka till!