Tänker på självmord
Hej! Jag är en 12- årig tjej som vill ta självmord. Jag har tänkt på detta ett tag nu. Jag skadar mig själv och känner mig extremt svag. Kanske inte har så bra anledningar men, jag hatar mig själv, den killen jag älskar älskar någon annan, alla snackar skit om mig osv. Jag gråter varje kväll, och när min t.e.x syster pratar med mig så skriker Jag på henne. Jag vill dö men vågar inte
I J

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss och jag tycker det är väldigt bra att du inte vågar dö, för du ska leva vidare och hitta sätta att må bättre igen!
Ofta kommer självmordstankar just i perioder när man när man varit med om olika jobba händelser som väckt upp negativa känslor. Ibland kommer dessa känslor och tankar upp efter en kort tid av en eller flera uppslitande händelser, så kallade kriser. Ibland kommer sådana negativa känslor och tankar mer långsamt och byggs upp under en längre tid.
I båda fallen så går det att komma ur dessa negativa tankar och jobbiga känslor och känna att livet blir lättare igen.
När jag läste ditt brev tänkte jag - Vem kan ge dig tröst när du har det så här jobbigt? Finns det någon vuxen i din närhet som du kan prata med och som kan lyssna och förstå vad du går igenom just nu?
Ofta är det just i stunder när man känner sig så ledsen och ensam, kanske till och med helt övergiven, som dessa tankar på att inte vilja leva kan komma. Att ha dessa tankar är inte samma sak som att du kommer göra som tankarna säger.
Men självmordstankar är en allvarlig signal på att du just då mår mycket dåligt och särskilt behöver att någon annan kan finnas där för dig. Du ska inte vara ensam med dessa tankar. Ibland saknar man det stöd man behöver från familjen och då kan det också vara sådant som kan medföra att man mår dåligt.
Den uppgift jag vill ge dig när du mår så här är: gå till en vuxen och berätta om dina självmordstankar och att du skadar dig.
Kan du prata med någon i din familj eller släkt?
Kan du vända dig till någon av dina lärare eller till din skolkurator?
Det viktiga är att det är någon som du känner att du kan prata med.
Om man inte mår bättre efter att ha pratat med någon i sin närhet, så kan man behöva söka professionell hjälp. Då brukar skolkuratorn kunna vägleda en vidare.
Du kan också chatta eller ringa till BRIS för råd och stöd.
Var rädd om dig och håll ut!