Min stämning svänger hit och dit
Hej!
Jag är en sjuttonårig tjej och mina känslor är komplicerade. Ibland är jag extremt glad och har så mycket energi att jag bara behöver 2 timmars sömn. Jag pratar extremt mycket och är väldigt social. Men större delen av tiden känner jag mig jätteledsen och självmordsbenägen. Jag isolerar mig själv och brister ut i gråtattacker. Det finns ingen energi överhuvudtaget och jag sover 12 timmar.
Mitt problem är att jag pendlar mellan högt och lågt. Jag kan gå från att må extremt bra till ha självmordstankar på nolltid. Jag misstänker att jag är bipolär och sagt detta till  och min barn och ungdomspsykiatriker. Men hen säger att jag lider av bara depression och inget annat.
Vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att du funderar mycket vad det kan handla om när ditt stämningsläge svänger så mycket mellan ytterligheter. Det är bra att du träffar en psyikiater och jag kan inte utifrån ditt mejl ompröva psykiaterns bedömning.
Men om du känner att du inte får full förståelse för din problematik kan du göra olika saker.
Det första är att du återigen tar upp frågan med den psykiater du träffar och du kan faktiskt ta upp att du vill ha en så kallad "second opinion". Det betyder att patienten träffar en annan läkare som också bedömer patientens tillstånd och vårdbehov.
I fall du har kontakten med din psykiater på BUP, men inte kommer vidare med din tveksamhet om diagnosen, kan du också vända dig till enhetschefen och begära att få träffa någon annan - det är din rättighet.
Det kan kännas svårt eller pinsamt och jag undrar om någon av dina föräldrar kan bistå dig i en sådan diskussion. Men glöm inte att det är din rättighet och att du inte är ensam om att göra så..
Sedan har jag en undring till.
De problem du beskriver är mycket allvarliga helt oavsett diagnos. Därför är min fråga om du bara får medicinering eller går du också i samtalsterapi?
I fall du får samtalsterapi är det också en fråga om du får den hos samma psykiater eller hos någon annan. Ofta är det så att man träffar en psykiater som ordinerar mediciner och dessutom går man i psykoterapeutisk behandling hos en annan professionell behandlare. Det kan vara på samma eller på en annan mottagning.
I fall du också träffar en annan behandlare, kan du ta upp din fråga hos denna person som i sin tur kan tala med din psykiater. Det är viktigt att alla som deltar i en behandling talar med varandra och stämmer av behandlingens frågor med varandra.
Det viktigaste är att du får den behandling med nödvändig medicinering och psykoterapi som råder bot på dina svårhanterliga problem. Målet är att du ska må bra och du ska inte ge upp din önskan att gå vidare med det som du inte är nöjd med.
Hoppas mina förslag hjälper dig på den vägen.