I väntan på besök
Hej!
Jag är 16 år och har haft problem med mental hälsa i ca 4 år. Under ett tag har jag gått till UMO och pratat med en kurator. Detta har hjälpt med vissa saker och jag har gjort framsteg men fler problem har bara fortsatt att poppa upp. För ett tag sedan tror vi att vi kom på ett underliggande problem, oro. Jag fick också ta några GAD tester och det är vad hon misstänker att jag har.
Hon har ni skickat en remiss till BUP för att hon inte kan erbjuda till exempel eventuella mediciner eller KBT. Inom en månad (om jag har förstått det rätt) måste BUP i alla fall boka ett bedömningssamtal. Sedan kan ytterligare vård ta ett tag till.
Problemet är då väntetiderna. Av ekonomiska själ kommer min kurator att sluta och jag har endast en tid kvar med henne. Jag känner att det inte är lönt att börja hos en ny kurator på UMO eftersom det tar ett tag ör kuratorn att lära känna mig samt för mig att öppna upp igen.
Samtidigt har jag ett stort behov av att snacka med någon. Jag känner att jag är på kanten av att falla samman och hamna i en depression. Jag är redan på gränsen till att skippa skolan vissa dagar på grund av ångest. Relationen till min mamma, syster och min pojkvän kommer också att försämras ifall ingenting händer snart eftersom jag lätt tar ut frustration på dem.
Jag är inte orolig att jag inte kommer in på BUP på något sätt men jag är rädd att det kommer att ta för lång tid och att allting kommer att förvärras otroligt mycket tills dess. Jag är också rädd att jag får några få enstaka samtal med en psykolog eller kurator för att BUP bedömer att jag är bra nog. Jag är en pratsam person som man lätt kan missta för glad och positiv första gången man träffar mig men det är inte så. 3-5 samtal kommer inte hjälpa mig alls.
Kan jag på något sätt få väntetiderna kortare och vad kan jag säga för att få fram att jag mår dåligt och att det bara är en tidsfråga innan jag blir självmordsbenägen?
Tack så mycket för svar <3

BUP svarar:
Hej!
Det framgår mycket tydligt av ditt mejl att du lätt oroar dig för olika saker. Just nu är du orolig för väntetiden på BUP och om dina svårigheter kommer att tas på allvar när du väl kommer dit. Men det är helt begripligt att du inte vill riskera att skada dina relationer i väntan på behandling och att du är orolig för att ditt tillstånd skulle försämras under tiden.
Mitt förslag är att, om du vet vilken mottagning remissen har skickats till, ringer till denna mottagning och frågar om väntetiden. Man kan alltid tala om att man mår mycket dåligt och kanske får man en snabbare tid - det är inte säkert, men värt att försöka. I fall du inte vet vilken mottagning remissen har skickats till - ring till den person som skrivit remissen, fråga och ring sedan till mottagningen.
För att bli rätt förstådd på BUP kan jag bara säga att du på bedömningssamtalen ska tala  så ärligt och öppet som du bara kan och om alla delar i dina problem. Inte bagatellisera något, inte visa någon fasad. Det är den viktigaste förutsättningen till att få rätt bemötande.
Förutom det jag skrev ovan kan du också chatta med någon på tjejzonen.se för att lätta på den anspänning du nu känner. Hoppas du snart får all den hjälp du behöver.