Kan vara som två olika personer
Hej jag är en tjej på snart 15 år och jag har stora problem för i vissa perioder kan jag va så glad och älska allt och alla och då går de jätte bra i skolan och andra perioder kan jag vilja dö jag skadarmig själv och trycker bort alla som vill hjälpa de är jätte jobbigt för jag tror jag behöver någon form av utredning men vet inte hur jag ska förklara för mina föreldrar. Jag kan vara som 2 olika personer ena månaden kan jag va den lyckligaste på jorden och andra kan jag vilja skada andra och mig själv. Jag tror jag är farlig för andra människor. Vad ska jag göra? Vad är fel på mig?
G

BUP svarar:
Hej G!
Så jobbigt du verkar ha det när dina känslor pendlar så pass mycket!
Det är ju å ena sidan fint att höra att du kan må bra, känna dig glad, trivas med skolan men tufft att uppleva att känslorna svänger så kraftigt och att det faktiskt kan bli så allvarligt att du känner att du vill dö, skadar dig själv eller får känslor att du vill skada andra.
Jag vill säga till dig att man kan gå igenom mycket jobbiga och komplicerade perioder i livet, och särskilt i tonåren, utan att det behöver handla om allvarligare underliggande problem.
Men jag tycker att du ändå gör rätt som lyssnar på din känsla att du "behöver någon form av utredning", eller bedömning, som det också brukar kallas. Detta för att du då kan få hjälp att förstå mer om vad som kan inverka i dina känslosvängningar samt vad som kan hjälpa dig till att må bättre och känna dig mer balanserad igen.
Förutom att söka vidare hjälp så kan man ofta påverka en del av hur man mår genom att försöka se till att man sover tillräckligt och äta regelbundet. Många tycker också att en del motion och träning kan ha en positiv inverkan på hur man mår.
Jag tycker du ska ta tag i det här du upplever som problematiskt och att du är klok som vill ha hjälp kring det.
Som första steg skulle du kunna söka samtalsstöd via din Elevhälsa, hos skolkuratorn som då också kan ge rådgivning eller hänvisa vidare till den hjälp ni kommer fram till att du behöver. Skolkuratorn brukar också kunna hjälpa till att förklara för föräldrarna.
En annan väg att gå är att vända dig till en  ungdomsmottagning för samtalskontakt.
Om du känner att dina impulser att skada dig själv eller andra ökar så kan du få snabb tid på BUP för en bedömning.
Ta hand om dig!