Vill testa mig för ADHD
Hej! Jag är en 15 årig tjej och har nåra frågor. Har bland annat svårt ty konsentrera mej i skolan men även att jag inte kan sitta still på lektionerna. Måste ta mins en promenad per lektion. Ibland får jag också sånna ledsna känslor som typ kommer över mig som en våg och gör mej gråtfärdig i cirka 30 sekunder och sen släppper det. Får det rätt ofta, och ibland kan jag intr hålla mg och då bara flödar tårar. Mit i skolan. Eller i en affär. Osv. Har även svårt att förstå vissa saker och personer vilket leder till att jg blir väldigt arg väldigt ofta. Har förlorat många av mina vänner på grund av mitt beteende och mi attityd. Min familj mårker sv det och det börjar bli bråk hemma och jag mår så dåligt. Vill inte ens leva. Vsd ska jag göra? Vill testa mig för adhd i och med att mänga tror jag har det. Jag också. Kan man göra det hos er?
BCE

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du funderar över om du har ADHD och beskriver några symptom som skulle kunna peka i den riktningen. Vi har besvarat många frågor om ADHD och jag skriver därför ett kortare svar till dig. Om du under fliken "Fråga BUP" i rutan Ämne söker på Adhd, så får du upp en mängd tidigare frågor och svar.
I första hand råder jag dig att ta kontakt med elevhälsan på din skola och ta upp dina funderingar om ADHD. Elevhälsan gör en första bedömning och kan sedan hänvisa dig vidare till BUP om man anser att det behövs.
Här nedanför finns lite information om ADHD och om hur en utredning går till - läs gärna den.
Lycka till!