Tror jag har schizofreni
Hejsan !
Jag är 14 år och känner att jag lider av schizofreni !
Jag är inte helt säker men det känns som det. Jag har kollat upp symtomena och det jag sett stämmer med mig . Vet inte vad jag ska göra ?
Ibland känner jag att jag vill explodera , jag vet att det låter konstigt men ibland känner jag att jag bara vill bara skrika, slita mitt hår , det känns som mitt blod kokar och det känns som om blod kommer ut ur mina ögon ?
Vad är det fel mig mig snälla hjälp ?
Adam

BUP svarar:
Hej Adam!
Du har uppenbarligen jättesvårt med en mängd av explosiv energi inom dig som kan ta sig uttryck på olika, för dig ytterst obehagliga sätt.
Det råder ingen som helst tvekan om att du behöver hjälp med detta. Och det säger jag helt oavsett om du har en konkret psykisk sjukdom som schizofreni, eller inte har det.
Låt mig betona, det går inte att diagnostisera sig själv genom en rad av olika symtom man hittar under olika sjukdomskategorier på nätet. Vi brukar upprepa det på denna sida, gång på gång.
Symtomen inom diagnoserna kan överlappa varandra och de kan förklaras av helt andra orsaker än just en viss sjukdom.
Vi utgår ifrån problemen och behov av behandling. Dina symtom verkar i alla fall vara så kraftiga alldeles oavsett varför de uppkommer, att du behöver få professionell hjälp. Den hjälpen kan du få på olika ställen.
Först vill jag fråga: vad vet dina föräldrar om det du beskriver i ditt mejl?
Har du talat med dem? Det bästa vore nämligen om de hjälper dig när ni söker vård.
Ni eller du kan ringa till vårdcentralen. Många vårdcentraler tar numera emot patienter med psykiska besvär och har egen psykolog- eller kuratorsmottagning. Man kan få behandling där eller man kan få remiss till BUP, om en sådan bedömning görs.
Ni kan också ringa direkt till den BUP- mottagning du geografiskt tillhör (adresser finns på vår hemsida). Du kan ringa själv och du kan få en tid för ett samtal till och börja med, men BUP kommer att vilja att även dina föräldrar medverkar om problemet bedöms som svårt.
Du på egen hand kan också vända dig till ungdomsmottagningen och berätta vad du upplever. Där kan en bedömning göras om du behöver mer hjälp än vad de kan erbjuda.
Jag vill en än gång säga: det du upplever kan  mycket väl ha en rad olika andra orsaker än just schizofreni - vad du än läser på nätet.
Men dina symtomen är ett stort lidande för dig och dessutom oroar du dig för att du skulle vara psykisk sjuk.
Det måste du reda ut så att du blir av med en kanske helt onödig oro och för att du ska få rätt hjälp med själva problemen.
Förhala inte det nu, tala med dina föräldrar om det går.
Men sök i alla fall hjälp direkt enligt mina förslag!