Skolsituationen sliter mig i stycken
Hej! Jag är en 16-årig tjej som går första året på gymnasiet. Jag trivs verkligen inte med min skola, jag känner mig utfryst av de i min klass och av parallellklassen. Har 3 stycken personer i klassen som jag kan äta lunch med, men vantrivs att vara med de. Att jag inte trivs har lett till massor av frånvaro, har 55% närvaro. Idag har jag inte varit i skolan på ungefär 4 veckor. Varje dag jag vaknar på morgonen har jag ångest för jag vet att jag bör gå till skolan fastän jag inte vill. Min skolsituation sliter mig i stycken och jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet att jag bör gå till skolan ändå men jag klarar verkligen inte av det. Mina föräldrar och lärare är medveten om situationen men lärarna gör inte mycket åt det enligt mig. Jag står på kö till en skola där några av mina vänner från högstadiet går på men den skolan har helt fullt, rektorn där sa att jag kanske kunde få en plats efter sommarlovet. Där jag bor finns det inte många skolor i närheten, vilket gör detta ännu svårare och jag vill ju just till den skolan där mina vänner finns. Känner att jag inte klarar av att byta till en skola där jag inte känner någon och göra lära-känna-processen, därför "accepterar" jag inte byte till en alternativ skola heller. Skolsituationen har ökat min ångest, stress, sömnproblem, dålig självkänsla och aptit osv. När jag är hemma från skolan gör jag nästan inget, det jag gör är att sova och jag äter för lite hemma. Nu när jag inte har varit närvarande i skolan på länge har jag iaf fått ork att kolla på film eller serier hemma. Jag finner också sällan saker roliga längre som jag tyckte om förut. Hela min personlighet och livsstil har ändrats på ett negativt sätt av min skolsituation och jag vet inte vad jag ska göra för att lösa detta.
Tacksam för svar!
L

BUP svarar:
Hej L!
Tack för att du skriver till oss. Först vill jag säga till dig att du är verkligen inte ensam om att ha problem kring skolgången.
Du beskriver, precis som många andra gör, hur en icke fungerande skolsituation kan medföra att man kommer ur sina vardagsrutiner och som kan påverka sömn, måltider och humöret.
Om man kommer ur sina vanor under en längre tid så kan det medföra att man börjar känna sig allt mer nedstämd och olustig. De allra flesta människor behöver tydliga och bra rutiner för sin dag för att man ska kunna ha en bra bas att utgå ifrån.
Jag blir därför bekymrad när du skriver att du varit borta från skolan flera veckor i sträck. Visserligen skriver du att du återfått lite av din ork genom att vara hemma en tid, men långsiktigt så visar erfarenheter att det sällan är bra att gå sysslolös på dagarna.
Du behöver absolut en skolsituation där du kan trivas både socialt med klasskompisar och med dina studier. Det verkar som du har förhoppningar och en plan för skolbyte på sikt, men som du nämner så kan det eventuellt ta några månader till.
Jag tror därför att du i detta läge skulle vara hjälp av att få en tillfällig plan för din skolgång. Det kan verkligen tära på dig att var dag vakna och våndas och snabbt behöva fatta ett beslut om du ska gå till skolan denna dag eller inte. Många gånger ökar det ångesten och kan få dig att känna dig misslyckad när du inte kommer iväg. Det är ingen bra situation att behöva gå igenom var dag när du vaknar.
Därför vill jag rekommendera att du, dina föräldrar och din mentor eller Elevhälsan (till exempel skolkurator eller specialpedagog) har ett möte tillsammans och gör  upp en plan för dig. Man kan bestämma ett anpassat schema om kortare skoldagar och färre ämnen. Du kan behöva ha ökat stöd av skolan en tid ifall du inte mår bra under din skoldag. De brukar kunna ge olika förslag på lösningar beroende på vad man behöver.
Kom ihåg! Du är inte ensam om att gå igenom det här och det finns många olika lösningar för att gå ut gymnasiet. Skolorna är vana att hantera dessa frågor men ibland behöver man stå på sig och själv vara den drivande kraften till att man får ett möte bokat med skolan.
Försök ta hjälp av dina föräldrar kring det och ge inte upp!