Skulle aldrig våga gå till en skolkurator
Hej BUP!
Nu är det så att mitt lilla problem inte hänt så ofta. Hänt sådär en två ggr. Som jag iaf kan minnas dvs. Ena gången var när jag var på kollo för några månader sedan och den andra för någon timma sedan. Nervösa sammanbrott är problemet. Den där sista lilla droppen som får bägaren att rinna över. Jag gråter inte mycket. Jag får många klumpar i halsen och ögon som bränner. Men jag bölar aldrig.
När det här händer så kommer allt ut på en gång. Även saker jag inte velat eller vågat berätta. Alltid inför en person jag litar på. Jag gråter hejdlöst i någon halvtimma-timma och brukar tillslut lugna ner mig. Jag kippar efter luft tills jag äntligen lugnat ner mig.
Det här händer som sagt inte ofta. Och det är antagligen inte ovanligt. Men jag känner att jag bara blir mer och mer stressad av skolan och att jag gör saker trots att jag inte vill. Jag vill prata ut om det. Men vågar inte om jag inte är i stadiet att jag är ur självkontroll. Skulle aldrig våga gå till en skolkurator. Men vill prata om mina många ytliga problem. Vad ska jag göra?
Förtvivlad

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du känner dig mer och mer stressad av skolan.
Det är inget ytligt problem utan ett tecken på att det är för mycket för dig just nu. Kanske kan det också vara annat än bara skolan som fyller bägaren till brädden.
När man har för mycket i sin bägare är det inte konstigt alls att det, som du säger, rinner över. Man orkar inte längre eftersom det är för mycket.
Vad bra att du vill prata med någon om hur du har det. Men du är samtidigt rädd och tror inte du vågar.
Vet dina föräldrar om hur du mår? Har de märkt att du gråter? Det vore bra om du kunde berätta för dem om hur du känner dig så de får en chans att stödja dig.
Det är naturligt att känna sig osäker när man första gången ska tala med en främmande vuxen om något som är svårt. Men det kan också vara bra att tala med någon utomstående.
Om man vågar ta det steget kan det visa sig att svårigheterna blir både lättare att förstå och göra något åt.
Om du inte vill vända dig till skolkuratorn tycker jag att du ska kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.
Försök!